Fem råd 👇
- 1. Bygg fellesskap. Sett av tid til at du og de ansatte blir kjent med hverandre. Dette skaper et godt grunnlag for psykologisk trygghet.
- 2. Sett scenen. Kommuniser at du trenger at alle deler sine erfaringer og kommer med innspill for at dere som organisasjon skal kunne lykkes. Vær veldig tydelig på at formålet med erfaringsutveksling er læring og ikke hvem som har gjort hvilke feil. Vis hvordan du bruker innspillene i utviklingen av organisasjonen.
- 3. Inviter medarbeiderne til å delta. Vær nysgjerrig, still spørsmål og be om både positive og negative tilbakemeldinger. Still gjerne spørsmål av typen «Har vi oversett noe?». Sørg for at alle blir hørt.
- 4. Lytt konstruktivt. Møt forslag og meninger på en god måte. Vis takknemlighet for innspill, også når det er kritikk. Still gjerne oppfølgingsspørsmål av typen: «Er det noen som har innspill til hvordan vi kan gjøre dette annerledes fremover?»
- 5. Bygg tillit. Hvis du som leder innrømmer feil og usikkerhet, vil det være lettere for de ansatte å rapportere om feil og endringspotensial uten frykt for straff.