Fem råd 👇
- 1. Kartlegg fremtidige behov for kompetanse. Start med virksomhetens mål og strategier. Identifiser relevant kompetanse for å oppnå dette, og sørg for at kompetanseutvikling er integrert i strategien.
- 2. Sett kompetanseutvikling i system. Prioriter tid til læring og implementering av ny kompetanse i arbeidshverdagen, og gjør slik prioritering praktisk mulig. Ha arenaer for erfaringsdeling og refleksjon. Bruk gjerne hospitering og mentorordninger.
- 3. Skap en kultur for læring. Oppfordre til å ta i bruk ny kompetanse. Test selv og gå foran. Sørg for at det lønner seg å dele kompetanse på tvers og at felles måloppnåelse vektlegges høyt. Bruk relevante måleparametre for å sikre at læring skjer og deles.
- 4. Ha læringsaktivitet som fast tema. Kompetanseutvikling er et felles ansvar mellom arbeidsgiver og den ansatte. Tilpass etter individuelle behov og gi støtte slik at læring og utvikling prioriteres.
- 5. Ha et langt perspektiv. Bygg langsiktige relasjoner til de ansatte ved å bidra til kontinuerlig kompetanseutvikling gjennom hele karrieren.