Barometeret viser at rådgiverbedriftene har hatt hatt gode omstillingsmuligheter ved at ansatte har kunnet flytte produksjonen til hjemmekontor. Etter at sjokket rammet mange bedrifter i mars 2020, har næringen hatt en gradvis positiv utvikling. Bildet er samtidig todelt, der enkelte rådgivervirksomheter fremdeles står i en krevende situasjon.
Barometeret viser også at halvparten av bedriftene som har offentlige kunder opplever brems eller kansellering av offentlige oppdrag.
Sammen med rapporten Verdien av gode råd skal barometeret bidra til fakta om næringen og utviklingen for bedriftene.
Rådgiverbedriftene er et viktig medlemssegment for NHO og utgjør 40 prosent av medlemmene i Abelia. Rådgiverbarometeret sammen med rapporten Verdien av gode råd bidrar til fakta om næringen og utviklingen for bedriftene.
Rådgiverbarometeret bygger på NHOs medlemsundersøkelser. NHO har siden 2010 gjennomført Næringslivets økonomibarometer hvert kvartal. Undersøkelsen tar pulsen på NHO-bedriftenes markedssituasjon, markedsutsikter, salgspriser, ordreinngang, investeringer og sysselsettingsforventninger. Siden mars i fjor har NHO i tillegg kjørt månedlige undersøkelser om hvordan bedriftene rammes av koronasituasjonen.
Rådgiverbarometeret er i tråd Abelias og NHOs verdiforslag om å tilby medlemmene innsikt og analyse som lar virksomhetene få en bedre forståelse av utviklingen i markedet og samfunnet. Barometeret er også kommet i stand i tett samarbeid mellom Abelia og NHO sentralt. Barometeret er et pilotprosjekt og vil videreutvikles fremover. Det må være relevant og vi tar derfor gjerne imot innspill for å kunne utvikle og forbedre tilbudet.