Abelia og Digital Norway med KI-løft

Publisert

En dame, en mann, en dame og to menn sitter ved et bord med papir foran seg.

Digital Norway og Abelia lanserer det bransjetilpassede kurset KI ABC. Foto: Abelia

Abelia samarbeider med Microsoft Norge og Digital Norway om å gi medlemmene skreddersydde KI-kurs. – Handler om alt fra å forenkle administrativt arbeid til å løse komplekse problemer.

Norge er dårligst i Norden på å bruke kunstig intelligens. Det viser Abelias Omstillingsbarometer for 2024

– Mange av våre medlemmer bruker kunstig intelligens hver eneste dag. Men skal vi utnytte det fulle potensialet, må vi få alle med, sier Øystein E. Søreide, administrerende direktør i Abelia. 

Derfor lanserer Abelia, i samarbeid med Microsoft Norge og Digital Norway, det bransjetilpassede kompetanseløftet KI ABC

Kurset er skreddersydd for Abelias medlemmer, og gir innsikt i nye KI-verktøy, konkrete bruksområder – samt en grunnleggende innføring i hva som kreves for å utnytte teknologien i praksis. 

– Dette handler ikke bare om at vi skal bli gode på å bruke KI. Vi må også forstå hvordan vi kan kommunisere potensialet til kunder og samarbeidspartnere på en god og forståelig måte, sier Søreide. 

Representerer en frontlinje
Abelias medlemmer er kunnskaps- og teknologibedrifter, og representerer på mange måter en frontlinje innen digitaliseringen av Norge. 

– Nettopp derfor er det viktig at våre medlemmer har god KI-kompetanse. Det handler på den ene siden om effektivisering av egen virksomhet, gjennom for eksempel planleggingsverktøy og chatboter, sier han. 

– Men det handler også om å tilby kunstig intelligens som et verktøy til det eksisterende næringslivet. Teknologien kan bidra til å kutte CO2-utslipp, effektivisere helsetjenesten og oppdage cyberangrep, for å nevne noe.