Rir en blågrønn megabølge

Publisert

En mann sitter på en båt med redningsvest.

Leif A. Stavøstrand har stø kurs med Evoy som sikter mot å bli størst i Europa innen elektriske båtmotorer. Foto: Leif A. Stavøstrand/Evoy

– Jeg ville alltid ha lurt på «What if!?». Det er sikkert ikke noen god følelse over tid. Ryktet sier at gamle folk stort sett angrer på alt det de ikke gjorde, sier gründer og CEO i Evoy Leif A. Stavøstrand.

 
Gründeren fra Sunnfjord, nærmere bestemt kystbyen Florø, tok et tøft valg da han forlot en toppjobb innen oljeindustrien. Grunnen? Han skulle lage verdens raskeste elektriske båtmotorer.
 

Forrige uke kunne man lese i Shifter om Evoy, som har blitt størst i Europa etter sammenslåingen med Vita. Evoy selger allerede båtmotorer til 20 land og fikk 600 søkere på 10 stillinger.

Vi tok en prat med Leif, som ikke hadde kommersiell vekst som det viktigste langsiktige målet.

– Hva var din motivasjon for å starte Evoy?

– Den er tredelt:

  • Å gjøre det jeg kan med mine interesser og kunnskap for å kutte utslipp til luft og sjø, for å inspirere og bidra til litt mindre global oppvarming. Dersom mange nok tenker slik, er det håp for at vi kan unngå de verste konsekvensene.
  • Jeg har alltid likt å bygge og skape ting. Jeg liker ikke å gå i flokk, og jeg liker heller ikke å følge oppgåtte stier – det blir for kjedelig. Det har blant annet manifestert seg i kilometervis av stier på øya jeg vokste opp på, Svanøy, og i Evoy.
  • Jeg ville alltid ha angret om jeg ikke hadde prøvd, og alltid ha lurt på «What if!?» Sikkert ingen god følelse over tid. Ryktet sier at gamle folk stort sett angrer på alt de ikke gjorde.

– Kan du forklare hvordan utviklingen i Evoy har vært siden oppstarten?

– Vi har vært heldige, og kanskje litt dyktige, til å utvikle en verdensledende bedrift innen det vi driver med, fra lille Florø. Fra et lite, nedlagt og slitent meieri har vi vokst til 40–50 ansatte og salg til over 20 land. Det har vært veldig humpete underveis, med Covid, lakseskatt, globale nedgangstider og motvind i maritim industri, men vi skal klare oss gjennom det og holde vår posisjon som verdensledende.

– Hvordan har din bakgrunn og erfaring hjulpet deg underveis som gründer og leder? 

– Evoy hadde ikke vært her i dag om jeg ikke hadde hatt solid ledererfaring fra tidligere. Såpass krevende har det vært.

– Hva er ditt langsiktige mål for Evoy?

– Bygge en bedrift som bidrar maksimalt til å redusere marine utslipp globalt, samt gir noe tilbake til lokalsamfunnet og dets eiere. Det hadde vært et fint ettermæle.

– Hvordan har markedet for elektriske båtmotorer utviklet seg siden dere startet selskapet, og hvilke trender ser du i bransjen i dag?

– Vi har gått fra et marked som spør seg «om» båter kan elektrifiseres, til «når». Det er en veldig stor dreining, lik den vi har sett med elbiler. Vi er 5–10 år etter veitrafikk, men rir også på en blågrønn megabølge, der alt som kan elektrifiseres, skal elektrifiseres.

– Som gründer, hva har vært din største utfordring, og hva har du lykkes mest med så langt?

– Mine utfordringer har typisk vekslet mellom tre områder: kompetanse, kapital og teknologi.

– Så fort en begynner å få kontroll på ett av dem, hopper ett av de andre frem som fokus. Jeg tror jeg er mest stolt over teamet og den kulturen vi har lykkes med å bygge. Det er ikke alle forunt å få jobbe med så mange flinke folk som gleder seg til å gå på jobb hver dag.

– Du har fullmakt til å endre én ting i norsk politikk. Hva gjør du? 

– Enkelt. Norge er et pilotland. Vi er gode på å starte ting, men fryktelig dårlige på vekst. Der ville jeg ha satt inn støtet ved å endre virkemidler, skatter og insentiver for å sikre best mulige vekstforhold for norske bedrifter.