En næringsvennlig kommune
I mars ble Halden kåret som vinner av årets næringslivskommune av NHO. Hva er det Halden gjør for å trekke til seg oppmerksomhet fra kommuner i både Norge og Sverige?
I mars ble Halden kåret som vinner av årets næringslivskommune av NHO. Hva er det Halden gjør for å trekke til seg oppmerksomhet fra kommuner i både Norge og Sverige?
Linn Laupsa (AP), fungerende ordfører i Halden, mener svaret ligger i mye av hvordan kommunen møter næringslivet.
– Det å komme med positivitet og være den som sier “Hva kan vi gjøre for å hjelpe deg?”, det er nok viktig i møte med bedriftene og andre, sier Laupsa.
Hun legger til at de både har faste møte med bedrifter i kommunen, men også er raske til å sette av tid om bedriftene kommer til dem.
– De tenker annerledes og nytt
Eli Haugsrud, daglig leder i Smart Innovation Norway, er overbevist om at kommunens samarbeidsevne er avgjørende for næringslivets vekstvilkår i kommunen.
– Det tør å tenke annerledes og nytt, og ikke bare at vi skal spare på ting. De tør å tenke sammen med oss, det private, for å finne nye løsninger, sier Haugsrud.
Kommunen som testarena
Avdelingsleder for samfunnsutvikling Jens-Petter Berget trekker frem bedriften Airmont som et godt eksempel. De jobbet med pipesensorer som kunne se hvor ofte man fyrte i pipa, og dermed når det var behov for feiing.
– Der var vi som kommune veldig på med en gang og sa at “dette her ønsker vi å være med å teste ut sammen med dere”.
Han kaller denne typen prosjekter for «vinn-vinn», da det er med på å løse problemer for kommunen og samtidig gir oppstartsselskap og studenter testarenaer for å teste ut prosjekter og utvikle egen kompetanse.