De internasjonale skolene har ledersamling i Tromsø denne uken hos Tromsø International School. På det innholdsrike programmet står blant annet Wellbeing environments and programmes; Changes in the Norwegian and the IB Grading Equivalencies; Dealing with Emerging Technologies (ChatGPT), School administrative systems; 9a og Statsforvalteren.
27 av 28 internasjonale skoler i Norge er medlem av Abelia. De internasjonale skolene i Norge er også i stor grad private.
– Lokale og regionale folkevalgte må være oppmerksomme på sammenhengen mellom det å rekruttere arbeidskraft og det å gi tilflytterfamilier et skoletilbud. Elever som følger et IB-løp eller andre internasjonalt anerkjente og brukte læreplaner, kan flytte sømløst over statsgrenser dersom deres foreldre flytter på seg på grunn av jobbmuligheter, sier fagleder Anja Johansen
Skole er viktig for jobbvalg
Den ene rapporten er laget av Amble, Ceccarelli, Feder, Øversveen og Storm Nergaard, studenter ved Universitetet i Oslo, som en del av deres masteroppgave i organisasjon, ledelse og arbeid.
75 prosent av respondentene svarte at de hadde kjennskap til det internasjonale skoletilbudet før de valgte å flytte til Norge. Nesten like mange svarte at tilgjengeligheten av internasjonale skoler var veldig viktig eller viktig for deres beslutning om å flytte til Norge. Jevnt over viser funnene at de foresatte er fornøyde med de internasjonale skolene, med lærerne, læreplanen og med mangfoldet blant elevene.
På bakgrunn av disse funnene konkluderer rapporten med at et internasjonalt skoletilbud er av stor betydning for de fleste av respondentene, og at en betydelig antall utenlandske eksperter ikke ville bosatt seg i Norge hvis det ikke fantes et slikt tilbud.
Viktig for bedriftene
De internasjonale skolene har som samfunnsoppdrag å støtte opp om tilbudet av høykompetent arbeidskraft i Norge. En utredning fra Agenda Kaupang undersøkte hvorvidt de internasjonale skolene har en betydning for norsk næringsliv, for forskning og akademia, ambassader og andre internasjonale virksomheter i Norge.
Respondentene i denne undersøkelsen sier at den norske skolen ikke er et alternativ for dem på grunn av språk, forskjellig utdanningsløp med mer. De internasjonale skolene er dessuten ofte nettverksskapende for familiene, og de reduserer språkhindringene for både barn og foreldre. Undersøkelsen indikerer derfor at de internasjonale skolene spiller en viktig rolle i rekrutteringen.
Funnene i disse to rapportene bekreftes av en masteroppgave skrevet av Rita Østbø Stobbs og Nina Norø. Deres studie har identifisert at årsakene til at høykvalifiserte arbeidsinnvandrere kommer til Tromsø, er sammensatte og ofte preget av deres livsløpsposisjon. Mens de enslige og unge høykvalifiserte arbeidsinnvandrerne i større grad preges av deres forhold til vær og mørketid og i hvilken grad de knytter sosiale nettverk lokalt, har mer etablerte høykvalifiserte arbeidsinnvandrere, som har flyttet til Tromsø sammen med familien sin, et tydelig fokus på familiens beste, særlig partners muligheter i arbeidslivet og barnas trivsel og trygghet.
Kort oppsummert spiller de internasjonale skolene en viktig rolle i å rekruttere og beholde ekspertkompetanse i flere bransjer, i både offentlig og privat sektor.