Et norsk teknologiløft krever «STEM for fremtiden»

Publisert

Gruppebilde av seks smilende mennesker.

Fra besøket hos MakeKit. F.v.: Kristian Ilner (Fellesforbundet), Guro Rørvik (Nasjonalt senter for realfagsrekruttering), Line Gaare Paulsen (IKT-Norge), Elisabet Haugsbø (Tekna), Nils-Ola Widme (Abelia), Brynhild Asperud (NITO). Foto: Tekna

Norsk nærings- og samfunnsliv skriker etter teknologikompetanse. For å få flere av de skarpeste hodene til å velge teknologifag, må interessen stimuleres tidlig. Oppstartsbedriften MakeKit, som utvikler tekniske læremidler for akkurat dette, var denne uken vertskap for et knippe organisasjoner som står sammen om «STEM for fremtiden».

Initiativet, som er startet av Nasjonalt senter for realfagskompetanse og har med seg Abelia, IKT-Norge, NITO, Tekna og Fellesforbundet, sendte denne uken et brev til begge statsrådene i Kunnskapsdepartementet, Tonje Brenna og Ola Borten Moe. Brevet understreker det skrikende behovet for realfagskompetanse og tiltak for å stimulere til økt rekruttering i fagkretsen.  

MakeKit utvikler og produserer tekniske leker for skaperglede, læring og mestring. Selskapet ble etablert i 2019 av gründerne Henning Pedersen og Steinar Holøs, og leverer i dag til skoler og utdanningsinstitusjoner over hele verden. 70 prosent av produktene selges til eksport, og benyttes i utdanning fra barne- og ungdomstrinnet opp til college-nivå. 

– Opp til regjeringen å følge opp 

– Aldri før har Norge opplevd en større mangel på ingeniører, teknologer og realister. Vi må slutte å snakke om kompetansegapet, og begynne å gjøre noe med det. Brevet til statsrådene foreslår konkrete tiltak for å øke rekrutteringen til realfagene. Nå er det opp til regjeringen å følge opp, sier Nils-Ola Widme, næringspolitisk direktør i Abelia. 

3 x 4 = Handling?  

For å skape interesse og sørge for rekruttering til realfag, foreslår «STEM for fremtiden»-initiativet tre overordnede grep med fire tiltak hver:

  • Styrke teknologi- og realfagene i skolen gjennom økt lærerkompetanse og læremidler av god kvalitet. 
  • Bedre rammevilkårene for ingeniør- og teknologiutdanningene med mål om å øke antall studieplasser og styrke rekrutteringen. 
  • Etablere STEM-økosystem i samarbeid med skole, utdanning og arbeidsliv. 

Må til for å sikre fremtiden 

– Det er viktig å dyrke fagekspertisen og problemløserne i Norge. Utfordringene står i kø, både i privat og offentlig sektor. Innovasjon og mennesker med riktig kompetanse og løsninger er det som skal kunne skape løsningene for fremtiden, sier Jo Eikeland Roald, leder for teknologipolitikk i Abelia. 

 
Videre legger han til at arbeidet og brevet til ministrene må sees i sammenheng med Teknolignæringslivets vekstplan for Norge som Abelia lanserte sammen med sentrale næringslivsaktører tidligere i år. 

Kompetansebarometeret  

Denne uken lanserer NHO sitt årlige kompetansebarometer, som tar temperaturen på behovene i norsk arbeids- og næringsliv. 

– NHOs kompetansebarometer viser at begrenset tilgang på realfags- og teknologikompetanse bidrar til å dempe veksten i norsk næringsliv, og gjør at viktige prosjekter må skrinlegges eller utsettes. Årets tall viser at trenden fra tidligere år fortsetter, sier Nils-Ola Widme. 

NHOs kompetansebarometer 2022 legges frem kl 09:00  onsdag 15. februar.