I går gjennomførte Stortingets Utdannings- og forskningskomité åpen høring om utkastet til ny opplæringslov. På vegne av Abelias medlemmer i Forum for friskoler stilte fagleder for utdanningspolitikk i Abelia Anja Johansen og tok opp finansiering av spesialundervisning.
– Lovteksten sier at "heimkommunen skal dekke utgiftene til spesialundervisning i private skolar på lik linje med offentlege skolar". Kommunene bruker ulike metoder for beregning, men oppsummert har vi et økende problem med underfinansiering, sier
– Mange kommuner bruker en modell der de teller opp vedtak om spesialundervisning i egne skoler. Man legger dermed til grunn at friskolene godtgjøres per vedtak for det gjennomsnittet som kommunen får ved å se på egne tall, og mener dette er «på like vilkår». Men faktum er at det går en høyere andel elever med spesialundervisning på private skoler enn på offentlige skoler. I tillegg har mange av vedtakene om spesialundervisning for privatskoleelever et høyere timetall enn det gjennomsnittet som kommunene beregner.
Selv om offentlige skoler til forskjell fra de private ikke risikerer å gå konkurs på grunn av disse forholdene, er det grunn til å anta at det er mismatch mellom fattede vedtak om spesialundervisning og finansiering også i den offentlige skolen. Konsekvensene blir at uavhengig av skoleslag risikerer vi at elever får sine rettigheter brutt eller at de prioriteringer skolene må gjøre, går ut over både elever med vedtak om spesialundervisning og øvrige elever.
– Abelia og Forum for friskoler ba stortingspolitikerne om å ta tak i dette. Bærekraftig finansiering er avgjørende for at elevenes rett til spesialundervisning kan innfris uavhengig av skoleslag, sier Johansen.