Ble verdt en milliard dollar på under ti år

Publisert

Oda ble startet i 2013 av ti gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere.

Dagligvaregiganten Oda startet i det små i 2013 under navnet Kolonial.no. I dag er de Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter levert på døra.

Abelia Open 2. juni vil du få møte Oda, Cognite, Gelato, Autostore og Dune Analytics, som er noen av de norske enhjørningene. Enhjørninger er raskt voksende privateide oppstartsselskaper som blir verdsatt til minst én milliard dollar.

Kristian Jul Røsjø i Antler Norden sier til Kapital at interessen for norske selskaper har økt blant investorer mye takket være noen av de vellykkede norske enhjørningene. Norge fikk sine første tre enhjørninger i 2021. I 2022 har også Dune Analytics blitt verdsatt til over en milliard dollar.

Investorene renner ned Oda etter enhjørningsstatusen

- Stadig dyktigere folk starter selskap, som igjen gjør at selskapene som startes i Norge blir bedre, og tiltrekker seg dyktigere talent og sterkere investorer, sier han.

Antler-sjefen spår ti nye, norske enhjørninger de kommende to årene.

Historien om Oda

Oda – tidligere Kolonial.no - ble startet i 2013 av ti gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere, ikke minst for småbarnsfamilier i tidsklemma. Målet var også å gjøre handleopplevelsen mer brukervennlig og interessant. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden. Vegard Aakre Vik var en av de ti opprinnelige gründerne. Han er i dag økonomisjef i Oda. Vik kommer til Abelia Open.

Fra å være en dagligvarehandel som leverte hjem eller til utvalgte hentepunkter på Østlandet, ekspanderte selskapet raskt, utvidet til store deler av landet og leverer nå hjem døgnet rundt, også på lørdager. Mye dreier seg om lager, logistikk og smart teknologi og et stort nok marked til å bli lønnsomme. Mange nye kunder kom til i pandemi-årene 2020 og 2021. Etterspørselen blant kundene våren 2020 var tidvis så stor at det var noe venting på utkjøring.

Kapitalinnhenting

Vik forteller til Shifter at selskapet hentet inn penger nesten hvert år siden oppstart. Selskapet har hatt en bratt verdiøkning årlig. Å hente inn internasjonale investorer ble enklere under pandemien, siden ingen kunne reise og videokonferanser ble den vanlige møteformen.

Kolonial.no skiftet navn til Oda i fjor. Det var etter beslutningen om å satse i utlandet. Først og fremst skal det satses i Finland og Tyskland.

Hør Vegard Aakre Vik fortelle hele historien om Oda og møt de andre norske enhjørningene på Abelia Open 2. juni. Abelia Open er en årlig konferanse hvor næringslivsledere, politikere og andre beslutningstakere møtes for å inspireres, bygge nettverk og dele erfaringer.

Årets konferanse ønsker å knuse myter knyttet til omstillingen av Norge og belyse konsekvensene av krigen i Ukraina. Spennende bedrifter og interessante foredragsholdere vil synliggjøre hvordan kunnskaps- og teknologibransjen skal drive omstillingen av Norge til et digitalt og bærekraftig kunnskapssamfunn.