Skolene er en del av vurderingen når en familie tar valget om de skal flytte til Norge. Det fremgår av en ny rapport laget av studenter ved universitetet i Oslo som en del av deres masteroppgave i organisasjon, ledelse og arbeid. Studentene bak er Sunniva Amblie Sørensen, Sofia Ceccarelli, Betty Sophie Feder, Thorvald Storm Nergaard og Kjetil Øversveen.
75 prosent av respondentene, som består av foresatte for barn ved de internasjonale skolene, svarte at de hadde kjennskap til det internasjonale skoletilbudet før de valgte å flytte til Norge. Nesten like mange svarte at tilgjengeligheten av internasjonale skoler var veldig viktig eller viktig for deres beslutning om å flytte til Norge. Jevnt over viser funnene at de foresatte er fornøyde med de internasjonale skolene, med lærerne, læreplanen og med mangfoldet blant elevene.
På bakgrunn av disse funnene konkluderer rapporten med at et internasjonalt skoletilbud er av stor betydning for de fleste av respondentene, og at en betydelig antall utenlandske eksperter ikke ville bosatt seg i Norge hvis det ikke fantes et slikt tilbud.
-På tross av at de internasjonale skolene er viktig for å sikre kritisk kompetanse til næringsliv, universiteter, forskningsinstitutter og sykehus, så møter de dessverre ofte stor motstand fra lokale folkevalgte. Deres stemme vil ofte være avgjørende for om Udir godkjenner en søknad om etablering av en internasjonal skole, sier Knut Erik Beyer-Arnesen, styreleder i Forum for Friskoler. - Bare i år har Udir avslått søknader om etablering av fire internasjonale skoler, og som nå er anket inn til Kunnskapsdepartementet.