På KOMMs ekstraordinære årsmøte 28. november 2013 ble det vedtatt nye etiske retningslinjer som medlemsbyråene og deres medarbeidere plikter å følge.
Rådgiverplakaten
KOMM - Sertifiserte kommunikasjonsbyråer er en forening for norske rådgivings- og konsulentvirksomheter innenfor PR, informasjon og samfunnskontakt. Formålet er å ivareta medlemmenes faglige interesser og utvikling, fremme bransjens kvalitet og etikk, samt utbre kjennskap og forståelse for bransjen.
Etiske retningslinjer for KOMM:
A. Grunnprinsipper
Medlemmer av KOMM skal:
- Opprettholde en høy profesjonell standard, integritet og konfidensialitet
- Opptre ærlig, konstruktivt og rettferdig overfor ansatte, oppdragsgivere, kunder, underleverandører, samarbeidspartnere, andre medlemmer, profesjoner og offentligheten
- Omtale og behandle konkurrenter med respekt
- Respektere juridiske og regulatoriske rammer i alle relasjoner
- Bidra til å styrke omdømmet til bransjen
- Stimulere til faglig utvikling blant medlemmene
- Jobbe for et åpnere samfunn, ytringsfrihet og demokratiske verdier
B. Retningslinjer for medlemmer i KOMM og deres rådgivere
1. Samfunnsrollen
Medlemmer og rådgivere skal:
- Hjelpe oppdragsgiver å komme til orde, hevde sine interesser og bidra i samfunnsutviklingen
- Bidra til en fordomsfri meningsutveksling, ytringsfrihet og demokratiske verdier i pågående interessekamper
- Være åpen og bevisst sin rolle i alle fora, debatter og medier
Utøve et særlig ansvar for å vurdere om et oppdrag er etisk eller moralsk forsvarlig
2. Integritet, åpenhet og ærlighet
Medlemmer og rådgivere skal:
- Ha et særskilt eget ansvar for selv å utføre sitt virke på en etisk og moralsk forsvarlig måte
- Opptre på en måte som fremmer respekt for, og tillit til, kommunikasjonsbransjen, rådgiverrollen og KOMM
- Formidle og bidra til å formidle det han eller hun vet er relevant, dokumentert og korrekt informasjon
- I omgang med media kjenne Vær Varsom-plakaten og respektere denne
- Gi oppdragsgiver et realistisk bilde av hvilken effekt kommunikasjonen kan gi, hva som kan leveres og oppnås, og hva oppdragsgiver og andre interessenter må gjøre selv for å oppnå ønsket resultat
- Sikre at leverte tjenester blir levert, fakturert og behandlet på en måte som er i overenstemmelse med avtale, akseptert forretningspraksis og etikk
- Ikke pålegge en rådgiver å gjennomføre et oppdrag som strider mot egen overbevisning eller integritet
- Opptre med integritet og regeletterlevelse ved offentlige anskaffelser
- Være åpen om sin rolle og hvem man representerer, når man opptrer som aktør på oppdragsgivers vegne i offentligheten
- Oppfordre oppdragsgiver til åpenhet om kundeforholdet, men respektere behov for konfidensialitet
- Ha ubegrenset frihet i sitt arbeid med kildekontroll
- Ha ubegrenset frihet til å innhente all relevant informasjon i forbindelse med sitt analysearbeid knyttet til et oppdrag, også når det gjelder oppdragsgivers organisasjon, oppdragsgivers konkurrenter eller motparter, bransje og annet, men ha et eget ansvar for å behandle denne informasjonen på en etisk forsvarlig måte.
- Støtte etikkarbeidet ved å bidra til at retningslinjene etterleves.
3. Konfidensialitet og interessekonflikt
Medlemmer og rådgivere skal:
- Ikke påta seg et oppdrag som er i konflikt med et annet pågående oppdrag, hvis dette ikke er avklaret med de involverte kundene
- Hvis annen avtale ikke foreligger, oppfordres medlemmer i KOMM å legge til grunn en seks måneders karantene fra det siste oppdraget hos den tidligere kunden avsluttes til rådgiver/samme team kan begynne på oppdrag for en ny kunde
- Avtale med oppdragsgiver hvordan interessekonflikter skal håndteres
- Orientere nåværende kunder om nye oppdragsgivere med motstridende eller ulike interesser, senest i det den nye oppdragsgiveren har bekreftet oppdraget
- Sikre klare skillelinjer og taushetsplikt mellom rådgivere som jobber for flere oppdragsgivere med ulike interesser innen samme bransje eller i samme sak
- Beskytte konfidensiell og privat informasjon tilknyttet oppdragsgivere, også etter at forholdet til oppdragsgiver er over
- Ikke videreformidle konfidensiell, sensitiv eller fortrolig informasjon fra en oppdragsgiver til en annen
- Ikke kommentere sine oppdragsgivere eller oppdrag i offentligheten, med mindre det er avklart med oppdragsgiver på forhånd
- Aldri utnytte innsideinformasjon til ulempe for oppdragsgivere, ansatte eller andre, eller for å oppnå fordeler på egne vegne av noe slag
- Ikke uttale seg offentlig som ekspert hvis han eller hun har kundeforhold som relaterer seg til saken som skal kommenteres
- Ved tvil om habilitet, rådføre seg med det aktuelle organet, som ledelsen for partigruppe, sekretariat, styre, innpisker el.l. for å sikre en best mulig håndtering
4. Politiske og andre verv
Medlemmer og rådgivere skal:
- Informere og rådføre seg med sin arbeidsgiver (medlemmet) før rådgiver påtar seg verv i politikk, organisasjoner eller næringsliv
- Utvise særlig aktsomhet når en rådgiver påtar seg politiske verv og håndtere politiske verv i henhold til juridiske rammer, konfidensialitet i relasjon til kunder, god skikk og bruk.
- Erklære seg inhabil når dette er mulig..
- ..I enhver sak som direkte berører rådgivers egne kundeforhold (interessekonflikt)
- ..Hvis det foreligger særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til rådgiveren overfor oppdragsgiver og samfunnet for øvrig. Et forhold er særegent hvis det er egnet til å virke motiverende på vedkommende rådgivers standpunkt i behandlingen av den aktuelle saken
- Ved tvil om habilitet, rådføre seg med det aktuelle organet, som ledelsen for partigruppe, sekretariat, styre, innpisker el.l. for å sikre en best mulig håndtering