Your Page Title

Verdi for kundene

Tre ferske undersøkelser understreker den betydelige verdien rådgivere tilfører både privat og offentlig sektor. Oppdragsgiverne i begge sektorer oppgir tilgang til spisskompetanse, forbedret beslutningsgrunnlag og fleksibilitet til å innhente ressurser etter behov som de mest verdifulle bidragene. Et flertall av offentlige oppdragsgivere oppgir også at rådgivere tilfører verdi ved å øke kvaliteten på tjenestene de leverer og at bruk av rådgivere gir verdifull kompetanseoverføring til egen institusjon. De mener også at eksterne rådgivere spiller en sentral rolle i moderniseringen, digitaliseringen og effektiviseringen av offentlig sektor. Både blant offentlige og private oppdragsgivere er det flere som opplever at verdien av rådgivertjenester overstiger kostnadene, enn omvendt.

CTA Buttons

Rådgivertjenester tilfører flest verdier til offentlig sektor

Rådgivertjenester tilfører oppdragsgivere og samfunnet verdi på mange måter. Både blant private og offentlige oppdragsgivere er det flest som mener at kjøp av rådgivertjenester bidrar med spisskompetanse de ellers ikke ville hatt tilgang på og kunnskap på et fagområde som bidrar til bedre beslutninger.

Det er også bred enighet om at eksterne rådgivere skaper verdi gjennom å gi oppdragsgiver en fleksibilitet til å innhente ressurser etter behov. Blant de offentlige oppdragsgiverne svarer 35 prosent at over halvparten av oppgavene som utføres av eksterne rådgivere kunne ha blitt utført av egne medarbeidere, gitt større kapasitet. 29 prosent svarer at under halvparten av oppgavene som utføres av eksterne rådgivere kunne ha blitt gjennomført internt, gitt større kapasitet. Dette indikerer en stor spredning i de ulike oppdragene, når det gjelder den offentlige oppdragsgiverens egen kompetanse på feltet. 

På noen punkter er det relativt store avvik mellom offentlig og privat sektor når det gjelder i hvor stor grad de opplever verdi ved innkjøpte rådgivingstjenester. Det er en vesentlig større andel (over 10 prosentpoeng) av de offentlige oppdragsgiverne som opplever at rådgivertjenester bidrar med å øke kvaliteten på tjenestene de leverer, mer effektive arbeidsprosesser og kompetanseoverføring til egen institusjon.

Gjennomgående er det en høyere andel blant de offentlige oppdragsgiverne som i svært stor eller stor grad opplever at kjøp av rådgivertjenester bidrar til ulike typer verdi for virksomheten, sammenlignet med private oppdragsgivere.

På spørsmål om hvor stor merverdien av innkjøpte rådgivertjenester er i forhold til kostnaden, er det både i offentlig og privat sektor en større andel som opplever at verdiene overstiger kostnadene enn omvendt.

Blant de private mener 48 prosent at merverdien er større enn kostnaden og 14 prosent at den er mindre enn kostnaden. Tilsvarende tall blant offentlige innkjøpere er 28 og 22 prosent. 41 prosent mener at verdien tilsvarer kostnaden .

Det er dermed oftere et misforhold mellom hva som var forventet å få ut av rådgivningstjenestene og hva som faktisk ble oppnådd i offentlig sektor, sammenlignet med i privat sektor. Lav bestillerkompetanse og høy prisbevissthet kan bidra til å forklare at den opplevde merverdien av disse tjenestene er lavere i offentlig enn i privat sektor.

 

Rådgivere er avgjørende for moderniseringen av offentlig sektor

I undersøkelsen til offentlige oppdragsgivere svarer seks av ti at eksterne rådgivere spiller en sentral rolle i moderniseringen av offentlig sektor. Kun én av ti er uenige i at eksterne rådgivere er viktige for modernisering. 

Også for ressursutnyttelsen i offentlig sektor, altså effektivisering, er det bred enighet blant offentlige oppdragsgivere om at bruk av eksterne rådgivere er sentralt. Halvparten av offentlige oppdragsgivere er enige i dette, mens under en av fem er uenige. 

Avslutningsvis i undersøkelsen til offentlige oppdragsgivere blir det stilt spørsmål om eksterne rådgivere skaper verdier i samarbeid med virksomhetens egne medarbeidere og om rådgiverne bidrar til at virksomheten får mer ut av egne ressurser. 45 prosent av de offentlige oppdragsgiverne opplever at eksterne rådgivere i stor grad skaper verdier i samarbeid med egne medarbeidere, mens 31 prosent svarer at rådgiverne bidrar til at de får mer ut av egne ressurser. Det er imidlertid kun tre prosent som svarer at de eksterne rådgiverne ikke i det hele tatt bidrar til at de får mer ut av egne ressurser.

Rådgiverne selv opplever også tilgang på spisskompetanse som deres viktigste verdibidrag

I tråd med oppdragsgivernes oppfatning, mener også rådgiverne selv at det de i størst grad bidrar med er spisskompetanse som kunden ellers ikke ville hatt tilgang på. Likevel er det en større andel av oppdragsgiverne som opplever at rådgiverne bidrar med spisskompetanse, enn hva rådgiverne selv oppfatter. 

Rådgivernæringens tjenester har positive virkninger for større deler av samfunnet. Både gjennom verdiene som skapes for kunden i enkeltprosjekt, men også verdier utover det enkelte prosjektet. Om lag halvparten av respondentene fra rådgivernæringen opplever i stor grad å bidra med å utvikle løsninger som har verdi for flere, utover kunden i det enkelte oppdraget. Rådgiverne er en kilde til kunnskapsoverføringer mellom ulike oppdragsgivere og næringer, ved at de tar med seg erfaringer fra ett prosjekt over i et annet.