Debatten om digital teknologi i skolen har skapt stort engasjement den siste tiden. Bakteppet er blant annet at norske 15-åringers PISA-resultater er fallende og under OECD-snittet innen både lesing, matematikk og naturvitenskap. Hvordan skaper vi en skole som gir barna mest mulig læring og mestring?
11. november overleverer Skjermbrukutvalget sine endelige anbefalinger til kunnskapsministeren, med innspill til politikkutvikling og råd om behovet for tiltak. På dette frokostmøtet samler vi politikere, utvalgsmedlemmer, teknologiselskaper og representanter for lærere og elever for å diskutere veien videre for bruk av digitale læremidler i undervisningen.
Er svaret "mer bok og mindre skjerm", som det signaliseres fra politisk hold? Er det en politisk oppgave å bestemme hvordan læringen i skolen skal foregå? Og hvordan sikrer vi best at barn og unge får de digitale ferdighetene som myndighetene har definert som "en forutsetning for å kunne delta i arbeid, utdanning, samfunnsliv og i ulike sosiale sammenhenger"?