Lovendringer for verneombud og AMU, i dette webinaret får du svar på hvordan dere går frem.
Fra 1. januar må alle virksomheter med fem ansatte eller flere ha på plass verneombud. Det betyr at mange arbeidsgivere nå bør komme i gang med utvelgelsen.
Tidligere har det vært krav om at bedrifter med ti eller flere ansatte skal ha verneombud. Fra 1. januar endres dette til fem ansatte.
For virksomheter med færre enn fem ansatte vil det være mulig å avtale at det ikke skal etableres verneombudsordning.
Det blir også endret krav for virksomheter i etablering av Arbeidsmiljøutvalg.
Det skal opprettes AMU (Arbeidsmiljøutvalg) i virksomheter med flere enn 30 ansatte, eller i virksomheter med 10-30 ansatte når en av partene i virksomheten krever det.
Både verneombud og alle deltakerne i AMU skal få tilstrekkelig opplæring for å kunne ivareta sine roller.
Kurset holdes av Gro Lundberg, fagsjef - Arbeidsmiljø / HMS i Abelia.