Sommerpraten: Ylva Lindberg

Portrettfoto av Lindberg

Ylva Lindberg, administrerende direktør i Sigla.

SIGLA-lederen håper på en valgkamp med to hovedsaker: Bærekraftig verdiskaping og en generøs asylpolitikk.

Om Ylva:

Ylva Lindberg er grunnlegger og partner i SIGLA. SIGLA hjelper bedrifter å omsette bærekraft til konkurransekraft og ønsker seg et næringsliv som bidrar til å løse bærekraftsutfordringer fordi det er bra for bunnlinjen og bra for verden.

- I sommer skal jeg ingenting eksotisk eller langreist, sier Ylva. Jeg skal bade og leke med ungene mine på 2, 4 og 6 år, lese noen gode bøker, (IKKE Lille larven aldri mett), og drikke rosévin.

Går for app med "Trump-filter"

- Quartz er den appen jeg kommer til å bruke mest i sommer. Den sender SMS-baserte nyhetsoppdateringer med dagens viktigste, men også mest underholdende saker. Og så kan man skru på et 24-timers "Trump-filter" når ubehaget melder seg.

Savner konkret politikk om verdiskaping i lavutslippsamfunnet

- Når det gjelder saker i høstens valgkamp er håp og tror to helt forskjellige ting. Jeg håper på to saker – den første er hvordan Norge skal lykkes med verdiskaping i lavutslippssamfunnet. Her er det mange generelle formuleringer, men for lite konkret politikk. Jeg skulle ønske meg oppfølging av idéer fra Ekspertutvalget for grønn konkurransekraft som kom i fjor - gjøre Norge til verdens første fullelektrifiserte samfunn, legge til rette for at de store pengesekkene (som pensjoner) kan investere mer bærekraftig, for eksempel i infrastruktur, og hvordan vi kan bruke 365 milliarder kroner i offentlige innkjøp for å etterspørre mer nytenkende og effektive løsninger.

Den andre saken er asylpolitikk. Vi burde forkaste den oppleste og vedtatte ideen om at vi skal ha en "streng, men rettferdig" asylpolitikk. Asylpolitikken vår skal være så generøs som mulig.

Gøy å utfordre store industribedrifter på bærekraft

Det har vært fantastisk å få jobbe med noen av Norges viktigste finansinstitusjoner om hvordan bærekraft kan bli god business. De tenker ikke lenger på bærekraft som noe grønt og hyggelig, men som en nøkkel til å møte kundenes behov og lage nye produkter. Forsikringsprodukter som gjør det lønnsomt for kundene å være en trygg sjåfør og investeringsstrategier som bruker innsikt i klimagassutslipp til å bedre avkastning er bare to eksempler. Det var også stas å bli invitert inn til toppledelsen i et stort, globalt industriselskap for å utfordre dem på bærekraft.

Til høsten er det mye jeg gleder meg til. Vi jobber sammen med Nordic Impact på et investeringskonsept som leverer solid avkastning ved bruk av innsikt i teknologi og bærekraft/samfunnseffekt. Jeg gleder meg også til mer samarbeid med oppkjøpsfond om hvordan de kan levere både solid avkastning og god samfunnseffekt.

Vi har stilt følgende spørsmål:

Hva skal du i sommer?

Hvilken app kommre du til å bruke i ferien?

Til høsten venter stortingsvalget. Hva håper du blir den viktigste saken i valgkampen?

Hva er det morsomste du har gjort på jobb i vårhalvåret?

Hva ser du mest frem til til høsten?

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt