Sommerpraten: Dagrun Eriksen

Publisert

#205

Tidligere stortingsrepresentant og nestleder i KrF, Dagrun Eriksen, er nå markeds- og kommunikasjonssjef hos et av våre ferskeste medlemmer, gründerbedriften ContinYou i Sandnes. Foto: ContinYou.

Abelia-medlem og tidligere KrF-nestleder Dagrun Eriksen ønsker seg demensfokus i valgkampen.

Om ContinYou

  • ContinYou utvikler og leverer omsorgsteknologi for eldre, pleietrengende og pårørende, for å gi trygghet både hjemme og ute.
  • Selskapet holder til i Sandnes.
  • De er mest kjent for helseklokken Contact™, en trygghetsalarm utviklet og produsert i Norge. Den måler puls, bevegelse og flere andre interessante helseverdier som samlet kan bidra til å forutse sykdom eller fall
  • Selskapet ble etablert etter at en av gründerene fikk hjertestans i bilen og tenkte "hva om dette kunne vært unngått?"

Les mer om ContinYou her

Hva skal du i sommer?

Etter to somre med bobil i vakre Nordland, blir det nå ordentlig sørlandsferie. Der blir det sol og sjø, hagepusling og forefallende arbeid, masse tantekos og litt tid til maling. Så bli det ei uke i vår herlige lille båt på 21 fot. Akkurat passe stor å sove i for to, og akkurat passe liten til å kunne legge til hvor vi vil.

Hvilke apper benytter du i ferien?

ContinYou Guardian, selvfølgelig hvor jeg kan følge med på puls og skritt og alarmer som ContinYou-klokken min sender. Ellers er det nok Candy Crush, Instagram, podcast, og Nrk radio som vil bli mest brukt.

Til høsten er det kommunevalg i Norge. Hva håper du blir den viktigste saken i valgkampen?

Sett fra mitt utkikkspunkt nå skulle jeg ønske det ble situasjonen til alle de som lever med diagnosen demens og som bor hjemme sammen med sine. Vi regner med at det finnes mellom 70.000 og 100.000 personer i denne gruppen og over halvparten av disse bor hjemme.

Jeg møter pårørende som velger å ha sine hjemme så lenge som mulig. Det er strevsomt og forbundet med engstelse for at personen med diagnose skal forsvinne for dem.

Datatilsynet har nå sagt at hvis det fremmer livskvaliteten er terskelen for å bruke for eksempel sporingsteknologi lav. Vi vet at det finnes teknologi som kan hjelpe dem, til et friere, tryggere og mer aktivt liv, men kommuner og hjelpeapparat er veldig sene med å tilby eller legge til rette for bruken av den.

Hva er det morsomste du har gjort på jobb i vårhalvåret?

Etter 20 år i norsk politikk har det vært veldig spennende å skifte beite. Å jobbe i en bedrift som utvikler norsk teknologi er utrolig spennende. Jeg har måttet sette meg inn i veldig mye nytt.

Jeg har gått fra å være relativt teknisk i min forrige jobb, til å være nederst på den teknologiske rangstigen. Men, sånn er det når jeg jobber med så dyktige folk på sine områder.

Det gøyeste må nok ha vært da sykepleier Siv og ergoterapeut Elin Marie i Gjøvik kommune inviterte oss og andre som leverer smarte løsninger for at folk kan bo hjemme lengre og lagde en POPUP leilighet på kjøpesenteret CCGjøvik. Det kom 3500 besøkende innom de 14 dagene. Det viser hvor stor interesse det er for velferdsteknologi og smarte hjelpemidler.

Hvorfor valgte dere å melde dere inn i Abelia?

Vi fikk hyggelig besøk av Lise S Bruusgaard fra Abelia, sammen med lokale NHO representanter. Der fikk vi god informasjon om hva Abelia gjør.

Det som var avgjørende for en liten gründerbedrift som vår, var at vi får tilgang til mange ressurser som ellers ville spist av bunnlinja vår hvis vi skulle betale enkeltvis for tjenestene.

Samt en mulighet til gjennom Abelia og endre rammebetingelsene Stortinget har som påvirker oss som gründerbedrift. Et rykende ferskt eksempel er Helsenæringsmeldingen som Stortinget skal behandle alene. Der spiller vi inn til Abelia at gründerbedrifter lever ikke av opsjoner alene. Det er helt avgjørende å få til et bedre fungerende hjemmemarked.

#205

Lise S. Bruusgaard fra Abelia besøkte ContinYou, boost.AI og Tidewave sammen med NHO Rogaland og fikk oppleve gode løsninger og skaperlyst på nært hold.

Hva ser du mest frem til til høsten?

Vi er i ferd med å utvikle ny versjon av ContinYouklokken og for en markeds- og kommunikasjonssjef er jo det julaften. Den håper vi skal kunne være med å gi enda flere mennesker trygghet og frihet til å fortsette og leve livet slik som de ønsker det.