Rådgivere i endring
Rådgivere bidrar med verdifull innsikt i endringsarbeid i alle sektorer. Nå er også rådgiverbransjen selv i endring, skriver Line Goplen Höfde i denne kommentaren.
Rådgivere bidrar med verdifull innsikt i endringsarbeid i alle sektorer. Nå er også rådgiverbransjen selv i endring, skriver Line Goplen Höfde i denne kommentaren.
Samfunnet endres stadig raskere. Globalisering, digitalisering og omstilling gjør at både offentlige og private aktører søker ulike rådgivere for relevante innsikter og analyser, om rask testing og implementering. Virksomhetene vil ha råd om hvordan de skal takle eksterne endringer og utnytte ny teknologi for å oppnå økte markedsandeler, hvordan de skal få mer fornøyde kunder eller mer smidige interne prosesser.
Rådgiverbransjen selv er heller ikke immun mot endringer, og i en artikkel i Harvard Business Review mente professor og innovasjonsekspert Clayton M. Christensen i 2012 at rådgiverbransjen ville møte store endringer. Christensen spådde at verdikjeder ville brytes opp, nye forretningsmodeller ville komme til, og at kundenes egen kompetanse ville øke slik at de ville bli bedre bestillere. Digitalisering og økt tilgang på data fra andre aktører enn rådgiverbransjen selv ville bidra til dette.
I 2017 kan vi konkludere med at spådommene har slått til på mange områder. I likhet med andre bransjer har rådgiverne blitt utsatt for et betydelig endringstrykk. Det er ingen ulempe. Den som skal gi gode råd om endringsledelse, bør også selv ha håndtert endringer. Eller for å si som First House: "Det er forskjell på å ha vært i krigen og å ha lest om den."
Digitalisering gir økte forventninger til service, tilgjengelighet, problemløsning og skreddersøm. Det påvirker virksomheter både i forbruker- og forretningsmarkedet – og det påvirker våre forventninger til offentlige tjenester. Derfor er det ikke overraskende at internasjonale rådgiverselskaper kjøper mindre byråer som er spesialisert på brukeropplevelse, kommunikasjon, digitalisering og innovasjon.
Internasjonalt ser vi en betydelig bransjeglidning: Reklame og PR har nærmest seg hverandre i en tid med økt innholdsmarkedsføring, reduserte annonseinntekter og nye medievaner. På samme måte har rådgivere innen ledelse nærmet seg byråer som driver med kundeopplevelse og designtenking. De klassiske revisjonsbyråene har gjennom flere år utvidet sin virksomhet betydelig, og tilbyr tjenester innen ledelse, effektivisering og digitalisering.
En rådgiverbransje i endring gir flere utfordringer og muligheter for kundene. På den ene siden stiller det større krav til anskaffelseskompetanse hos de som kjøper rådgivertjenester i privat og offentlig sektor. På den andre siden kan virksomheter få enda bedre hjelp fra rådgivere som kan trekke veksler på flere fagfelt og sektorer.
Når oppgavene i en virksomhet ikke kan løses med egne ressurser alene, er det grunnleggende at innleide rådgivere også ser kraften i samfunnsendringer – og kan nyttiggjøre seg dette til beste for kundene.
(Denne kommentaren er tidligere publisert i Dagens Perspektiv / Ukeavisen Ledelse)
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.