Årsmøtet i 2018 i KOMM vedtok å legge ned dagens forening og erstatte den med et nytt nettverk med samme navn, under Abelia. Grunnen er et ønske om å tilpasse seg en utvikling og utvidelse av bransjen og markedet.
Styreleder i KOMM, Rolf Aaneland, fortsetter som leder for arbeidsutvalget i det nye forumet.
- Kommunikasjonsbransjen er blitt moden, og da var tiden inne for å søke oss til et større interessefellesskap. Som nettverk i Abelia vil KOMM og våre medlemmer komme mye tettere på de øvrige kunnskapsbedriftene i Norge, som har flere av de samme utfordringene som kommunikasjonsselskapene. Derfor er Abelia en naturlig partner, sier Rolf Aaneland, som også er daglig leder i kommunikasjonsbyrået MSL.
Abelias administrerende direktør, Håkon Haugli, er glad for KOMMs valg. – Kommunikasjonsbransjen har utviklet seg mye siden KOMM i sin tid ble etablert. Det innebærer også at bedriftens behov har endret seg. Foreningen har gjennom det siste året vurdert flere alternativer og nå valgt en fremtidsrettet modell for organisering av et bransjefellesskap. Etter vår vurdering svarer den godt på bransjens behov og vil bidra til å styrke deres posisjon ytterligere. Vi er glade for den tilliten bedriftene og bransjen viser oss, sier Haugli.
Vibeke Munthe-Kaas er leder for forretningsutvikling i Abelia og vil være ansvarlig for arbeidet videre. Hun forteller at Abelia vil videreføre viktige elementer av bransjeforeningens tilbud, som forvaltning av bransjens etiske regelverk og rådgiverplakaten.
- Dette er deler som har fungert godt og som er viktig å videreføre når KOMM nå rigges om, forteller hun og legger til at Abelia, i nært samarbeid med medlemsbedriftene, vil utvikle nye tilbud og arenaer med mål om å styrke bransjens identitet og koblingene med andre deler av norsk næringsliv.
Forumet drives av en arbeidsgruppe som består av Aaneland selv, Elisabeth Skarsbø Moen i Zynk, Anders Bergsaker i Geelmuyden Kiese og Vibeke Munthe-Kaas i Abelia.