Omtrent en promille av arealet i Norge har svartskifer i berggrunnen. Når bergarten ligger i ro er den ufarlig, men når den sprenges ut skaper bergarten utfordringer.
- Når svartskifer blir eksponert for oksygen og vann, kan svovelforbindelsene i steinen oksidere. Etter hvert dannes svovelsyre, som gjør vannet surt. Dette kan forårsake problemer som svelling og korrosjon, samt at tungmetaller blir frigjort, sier Frøydis Meen Wærsted, prosjektingeniør i miljøgeoteknikk ved NGI-Norges Geotekniske Institutt.
Sammen med NGI kollega Gunvor Baardvik leder hun arbeidet med svartskifer i NGIs forskningsprosjekt 'Under Oslo', som utvikler innovative løsninger for bærekraftig og kostnadseffektiv bygging under bakken.
Dersom man klarer å løse utfordringene med svartskifer litt billigere vil det være en stor gevinst for bygg- og anleggsbransjen.
- Det er viktig at utgravd svartskifer blir behandlet og lagret riktig. Svartskifer kan ikke gjenbrukes hvor som helst, men må deponeres i mottak hvor de har kunnskap om etterbehandling. Denne kunnskapen har vi, men alle tiltak er kostbare. Klarer vi å løse utfordringen med svartskifer litt billigere og med mindre usikkerhet, vil det være en stor gevinst for bygg- og anleggsbransjen, sier Baardvik.
Fram til i dag har den anbefalte grensen for mellomlagring av svartskifer før den måtte bli levert til godkjent mottak vært 8 uker. Dette har i en del tilfeller vært et logistisk problem for byggherrer og entreprenører.
- Vi undersøker avrenning fra svartskifer når den mellomlagres før endelig deponering. Nå har dataene fra forsøkene vist at sprengstein av svartskifer er noe mere motstandsdyktig mot forvitring enn vi trodde tidligere. Dette støttes av tall fra eldre prosjekter som er kartlagt. Allerede nå i prosjektet kan vi si at det vil være trygt å mellomlagre svartskifer i inntil seks måneder, sier Wærstad.
Dette har Miljødirektoratet også tatt inn i sine anbefalinger fra årsskiftet.
Målet med forskningsprosjektet er å utvikle kunnskap om hvordan arbeidet under bakken kan optimaliseres, slik at prosjektene blir kostnadseffektive, reduserer utslipp, og sørger for at fremtidige byggeprosjekter blir mer bærekraftige.
Kilde Norges Geotekniske Institutt