- Watson endrer spillereglene

Publisert

Thomas Anglero, innovasjonsdirektør i IBM Norge.

- Dette er svaret på alt buzzet rundt big data, sier Thomas Anglero og holder frem en grønn lekedinosaur.

Tirsdag 21. september holder han foredrag på Aftenpostens konferanse "Teknologi og fremtidens arbeidsmarked". I tillegg til Anglero, skal flere av Abelias medlemsbedrifter bidra under konferansen, deriblant Telenor Norges Berit Svendsen og Hege Skryseth fra Kongsberg Digital. 

Thomas Anglero er innovasjonsdirektør i IBM Norge og var også en av foredragsholderne under Abelia Open i august, hvor han skapte stor begeistring med sin grønne kompanjong, dinosauren Stinky. Stinky er koblet til Watson, og har dermed all verdens kompetanse. Nettopp Watson er også tema for Angleros foredrag på Aftenpostens konferanse.    

 - Jeg vil forsøke å peke på alle mulighetene som ligger i Watson Helse, sier Anglero.

Han forklarer at Watson Helse er en tjeneste som har blitt, og fortsatt blir, opplært av onkologer for å lære og undersøke alt det går an å vite om forskjellige krefttyper, i partnerskap med amerianske "Memorial Sloan Ketering".

- Det er viktig at vi ser Watson som et supplement til leger, og ikke en erstatning, understreker han. 

Watson overalt

Anglero forteller videre at han i tillegg skal snakke om den nyeste tjenesten, som er så ny at den ikke har fått et norsk navn en gang. Watson "embedded in everything", eller Watson overalt om du vil, kan for eksempel transformere en barnebok til en "smartbok", og skape en dynamisk og levende opplevelse med relatert lyd og bilde inkludert. – Det er virkelig en bra demo, sier Anglero og legger til at det vil endre folks oppfatning av hva Watson kan gjøre.

Vi spurte Anglero hva han mener er Norges største utfordringer når det kommer til å ta i bruk kunstig intelligens og verktøy som f.eks. Watson. Det første han peker på, er at nordmenn lider av litt risikoaversjon. – Selv om nordmenn elsker teknologi og de mulighetene som åpner seg på bakgrunn av den, er ikke Norge alltid førstemann ut til å ta i bruk det nyeste. Men når nordmenn ser at andre bruker og lykkes med det, er de raske med å hive seg på, forklarer Anglero.

Store muligheter for norsk næringsliv

Der hvor transnasjonale selskaper før var i en særklasse når det gjaldt å kunne tilby tjenester globalt, gjør Watson nå at terskelen for global suksess så godt som viskes ut. - Et norsk selskap som bruker Watson blir knyttet til det internasjonale Watson-nettverket, som igjen muliggjør en tidligere utilgjengelig global rekkevidde for både små og store aktører innen norsk næringsliv, avslutter inovasjonsdirektøren.

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt