Utvikler "smart by" midt i Oslo
Illustrasjonsfoto.
Socentrals Thomas Berman bygger smart, grønt by-laboratorium midt i Oslo. Er han på sporet av fremtidens by? Bli med på konferanse 26. mai.
Illustrasjonsfoto.
Socentrals Thomas Berman bygger smart, grønt by-laboratorium midt i Oslo. Er han på sporet av fremtidens by? Bli med på konferanse 26. mai.
Smarte byer krever helt nye tanker. Under konferansen "Smart innbygger, smart by" har vi invitert aktørene som går i bresjen for å skape de nye løsningene.
En av disse er Thomas Berman i inkubatoren Socentral som i samarbeid med Forskningsrådet og en rekke innovative norske selskaper i gang med å gjøre Hovinbyen i Oslo til et laboratorium for grønne løsninger der ressursene beveger seg i et kretsløp.
- Hadde vi gått ut med at vi ville gjøre noe med bærekraftige byer generelt, hadde vi fått med oss de som liker å snakke. Men når vi går ut med et helt konkret område, så kommer de som er interessert i å få ting gjort, sier Berman til Doga-magasinet Utsikt.
Ambisjonene går hånd i hanske med byrådsleder Raymond Johansen som sikter mot å halvere klimautslippene i løpet av få år.
Under konferansen vil Johansen blant annet komme inn på hvordan smarte, innovative anskaffelser vil være avgjørende for å lykkes.
I det ligger også utviklingen av smarte miljøvennlige bygg. Per i dag står bygg for 40 prosent av verdens energiforbruk og 30 prosent av verdens klimautslipp. Altså er bygg en av de "glemte" miljøverstingene.
I Bermans prosjekt i Hovinbyen skal det bygges opptil 27.000 nye boliger. Like viktig i bysammenheng er modernisering av næringsbygg. Økt bevissthet kan gi bygg i verdensklasse og 30 prosent lavere energiforbruk. På veien ga de slipp på tanken om at det er lønnsomt å presse husleia lavest mulig.
Under konferansen vil også NCE Smart Energy gi innblikk i hvordan smarte strømmålere kan brukes til smartere og mer miljøvennlige byer.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er opptatt av selvkjørende biler og å få ting gjort. For å lede Norge inn i den nye transport-fremtiden ser han for seg å realisere "Olsen-appen", en tjeneste som forteller folk hvordan de smartest kan komme seg fra punkt A til B. Altså en app som ikke kun gir informasjon om hvilke transportmidler som går hvor og når, men også om den raskeste reisen akkurat på dette tidspunktet denne dagen.
– Fremtiden er nærmere enn du tror. Det gjelder å planlegge for en fremtid med store teknologiske omstillinger innen samferdsel. Hvis ikke ender vi med gårsdagens teknologi og utdatert regulering, sier Solvik-Olsen som nylig lot seg inspirere i møte med Tesla-sjef Elon Musk.
I Oslo vil byrådsleder Raymond Johansen fra Arbeiderpartiet og byrådspartner Miljøpartiet De Grønne oppnå et av sine mest prestisjetunge målsetninger med økt bruk av sykkel. Målet er en dobling av andelen hverdagsreiser med sykkel fra 8 til 16 prosent. Det vil gi redusert støy og luftforurensning, skape mer byliv og bidra til bedre folkehelse.
Norske Geodata mener de har løsningen som kan hjelpe.
- Ved hjelp av geografiske analyser kan vi finne ut hvor folk allerede sykler, eksempelvis med data fra Strava, hvor de ønsker å sykle og hvor det er utfordringer i dag. Dette gir oss viktig innsikt ved planlegging av nye sykkelveier, poengterer Geodata.
I Hovinbyen har Thomas Berman samlet krefter fra Abelia-bedrifter som Telenor, Sweco og Oslo Medtech for å dyrke frem mange slike resultater. Med på laget er også Oslo kommune, Doga og Abelia.
- Vi kunne gjort dette flere steder, men vi tester ut ideen på Hovinbyen som Oslo skal utvikle. Dette er et område som er komplekst nok til at internasjonale byer kan se på det som et relevant eksempel, sier Berman.
På konferansen får du høre hvilke resultater prosjektets 25 håndplukkede eksperter har kommet frem til, og hvordan dette skal tas videre i et hovedprosjekt.
Se video med introduksjon til Pådriv-prosjektet:
Hvorfor være med i Pådriv? from Pådriv on Vimeo.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.