SXSW (eller "South by Southwest") er en årlig festival med film, musikk og interaktive medier som siden 1987 har vokst seg stadig større, og blitt en av de viktigste arenaene for utviklingen innen teknologi. Derfor er det også flere nordmenn på konferansen enn noen gang tidligere.
– Stadig flere bransjer ser på digitalisering og teknologiutvikling som definerende for sine virksomheter. For en rekke næringer har digitaliseringen i flere tiår skapt muligheter for stadig bedre resultater, sier Kjetil Thorvik Brun som er fagsjef for digitale næringer i Abelia. Han er tilstede på SXSW sammen med en rekke av Abelias medlemmer.
Teknologi i alle bransjer
– Teknologien har utviklet seg til å bli avgjørende for å levere konkurransedyktige tjenester og gode produkter. Når teknologiske nyvinninger kommer stadig hyppigere, blir det å være tidlig ute et konkurransefortrinn i seg selv, sier han.
SXSW er ganske unik fordi det er få andre steder hvor ledere og teknologer har mulighet til å få et innblikk i det siste som skjer på tvers av nærmest alle bransjer. Her dekkes temaer fra bruk av kunstig intelligens i kunstverden til matteknologi, fra selvkjørende kjøretøy til teknologi for bedre mental helse, fra romfart og landbruk til bygg og digitalisering av offentlig sektor.
– SXSW kan skryte av deltakere fra hundre forskjellige land. For mange er det ensbetydende med hundre potensielle markeder. Uansett hvor man snur seg, finner man nye personer som er opptatt av å holde seg oppdatert, utvide egen horisont og finne nye samarbeidspartnere fra hele verden, sier Brun.
Norden som merkevare
Ved starten av SXSW var det allerede 345 nordmenn som hadde registrert seg på konferansens sosial-app "SXSW Social".
– Det er mange, men fortsatt et stykke unna å sikre en sterk norsk posisjon i det globale digitaliserte næringslivet. Årets norske tilstedeværelse i Austin er imidlertid i stor grad under den nordiske paraplyen. Norden har blitt en merkevare og et begrep som står seg stadig sterkere. The Nordic start-up scene, New Nordic Cousine og The Nordic Way er begrep som stadig nevnes. Internasjonale arenaer som SXSW er én av veiene til det globale markedet.
Abelia har vært tilstede på SXSW de siste årene, og bidrar blant annet med nettverksarrangementer. Som arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for kunnskaps- og teknologinæringen er det nærliggende for Abelia å fungere som en koblingsboks på tvers av medlemsmassen.
Koblingsboks
– Vi har erfart fra mange av de norske deltakerne på SXSW at de ønsker å treffe andre norske bedrifter for å diskutere det de sitter igjen med etter konferansen, og hvilke muligheter som finnes for å ta med seg erfaringer hjem eller eksportere kunnskap og produkter ut av Norge. Derfor har vårt samarbeid med SAS og deres "House of Scandinavia" blitt en viktig møteplass for våre medlemmer, sier Brun.
Han trekker frem kunstig intelligens, helseteknologi, VR/AR og digital etikk som de store trendene fra årets versjon av SXSW.
Les også: SXSW - Fra dyrt og utilgjengelig til breddeteknologi