Lederne må våkne, digitaliseringen kommer!
Mange ledere undervurderer digitaliseringsutfordringer og tror det er et spørsmål om å bruke sosiale medier mest mulig effektivt, skriver Håkon Haugli og Camilla AC Tepfers i denne kommentaren.
Mange ledere undervurderer digitaliseringsutfordringer og tror det er et spørsmål om å bruke sosiale medier mest mulig effektivt, skriver Håkon Haugli og Camilla AC Tepfers i denne kommentaren.
Digitalisering endrer forutsetningene for all verdiskaping. Det kan gi betydelig økt effektivitet i eksisterende verdikjeder og prosesser, men også kaste om på disse – og velte enkeltbedrifter og bransjer. Internett endrer også forutsetningene for samarbeid og åpner et globalt marked for alle – også nyetablerte selskaper. Flere av disse har vokst raskt og er blant verdens aller største.
Digitalisering er en helt avgjørende driver for vekst: Enkelte har anslått at 30 prosent av Kinas vekst kan tilskrives den digitale økonomien. EU anslår at verdien av den "datadrevne" økonomien vil utgjøre mer enn 700 milliarder euro i 2020.
Digitalisering er ikke noe nytt, men denne gangen blir det annerledes. La oss ta finanssektoren som eksempel. I den forrige store digitaliseringsbølgen – dotcom-tiden – møtte finanssektoren rundt 450 utfordrere i små dotcom-selskaper som angrep verdikjeden fra ulike vinkler. Kun fem av disse overlevde som selvstendige selskaper. Nå, i digitaliseringens andre bølge, er angrepene mer alvorlige av tre grunner:
Håkon Haugli er administrerende direktør i Abelia.
Camilla AC Tepfers er partner og gründer i rådgivnings- og analyseselskapet inFuture.
Digitaliseringens andre bølge blir ikke som den første. Et grunnleggende trekk er forflytting av makt til kunder og brukere: Vi er ikke lenger bare konsumenter, men bidrar selv i tjenesteutvikling og blir mer kunnskapsrike brukere av løsningene som tilbys. På stadig flere områder blir produkter tjenester. Vår generasjon har vært med på reisen fra CD-plater til nedlasting av musikk, dagens ungdom vil oppleve stadig flere slike endringer.
Styrer og ledere må forstå digitalisering som noe mer enn tilgang til nye verktøy. Teknologikompetanse er viktig, men kunnskap om kundeatferd, forretningsmodeller og organisasjon er helt avgjørende. For den enkelte virksomhet blir det avgjørende å kombinere to hovedkategorier av kunnskap: Den om virksomhetens art og den om drivere i den digitale økonomien.
Dette er ikke en jobb som kan overlates til IT-avdelingen – eller til en 25- eller 50-åring med erfaring fra bruk av sosiale medier. Alder er verken kvalifiserende eller diskvalifiserende. Det er dessverre for mange ledere som tror at unge "digitalt innfødte" kan fikse det som skal til. Slik er det ikke.
Digitalisering handler om mer enn kunnskap om teknologi. Det er ansatte med dette utgangspunktet, uavhengig av alder, norsk næringsliv og offentlig sektor vil trenge mange flere av fremover. Vår oppfordring til ledere og virksomheter er at de gjerne må ansette 25-åringer med innsikt i sosiale medier, men ikke tro at det er tilstrekkelig.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.