Lederne må våkne, digitaliseringen kommer!

Publisert

#205

Mange ledere undervurderer digitaliseringsutfordringer og tror det er et spørsmål om å bruke sosiale medier mest mulig effektivt, skriver Håkon Haugli og Camilla AC Tepfers i denne kommentaren.

Digitalisering endrer forutsetningene for all verdiskaping. Det kan gi betydelig økt effektivitet i eksisterende verdikjeder og prosesser, men også kaste om på disse – og velte enkeltbedrifter og bransjer. Internett endrer også forutsetningene for samarbeid og åpner et globalt marked for alle – også nyetablerte selskaper. Flere av disse har vokst raskt og er blant verdens aller største.

Digitalisering er en helt avgjørende driver for vekst: Enkelte har anslått at 30 prosent av Kinas vekst kan tilskrives den digitale økonomien. EU anslår at verdien av den "datadrevne" økonomien vil utgjøre mer enn 700 milliarder euro i 2020.

Annerledes digitalisering

Digitalisering er ikke noe nytt, men denne gangen blir det annerledes. La oss ta finanssektoren som eksempel. I den forrige store digitaliseringsbølgen – dotcom-tiden – møtte finanssektoren rundt 450 utfordrere i små dotcom-selskaper som angrep verdikjeden fra ulike vinkler. Kun fem av disse overlevde som selvstendige selskaper. Nå, i digitaliseringens andre bølge, er angrepene mer alvorlige av tre grunner:

  • Kapital: Globale fintech-investeringer doblet seg fra 2014 til 2017. Transaksjonsstørrelsen doblet seg også, noe som er et tegn på modning av markedet.
  • Forfatterne

    Håkon Haugli er administrerende direktør i Abelia.

    Camilla AC Tepfers er partner og gründer i rådgivnings- og analyseselskapet inFuture.

    Kunderelasjon: Unge voksne er de viktigste driverne for adferdsskift blant bankkundene, som baner veien for de nye løsningene. I dotcom-tiden var det 740.000 unge voksne (generasjon x) i Norge. I dag er det 1.300.000, altså nær dobbelt så mange unge voksne (generasjon y).
  • Innovasjon: Store datamengder er en kraftfull endringsdriver. I 2001 var den samlede datamengden på én exabyte (en trillion bytes). I 2020 estimeres den å være på 40.000 exabytes. I tillegg har vi fått nettskyplattformer som muliggjør lagring, prosessering og maskinlæring på disse dataene. Innovasjonskraften til dem som vil mest, og som har nye forretningsmodeller, er større enn noensinne.

Digitaliseringens andre bølge blir ikke som den første. Et grunnleggende trekk er forflytting av makt til kunder og brukere: Vi er ikke lenger bare konsumenter, men bidrar selv i tjenesteutvikling og blir mer kunnskapsrike brukere av løsningene som tilbys. På stadig flere områder blir produkter tjenester. Vår generasjon har vært med på reisen fra CD-plater til nedlasting av musikk, dagens ungdom vil oppleve stadig flere slike endringer.

Styrer og ledere må forstå digitalisering som noe mer enn tilgang til nye verktøy. Teknologikompetanse er viktig, men kunnskap om kundeatferd, forretningsmodeller og organisasjon er helt avgjørende. For den enkelte virksomhet blir det avgjørende å kombinere to hovedkategorier av kunnskap: Den om virksomhetens art og den om drivere i den digitale økonomien.

Mer enn kunnskap om teknologi

Dette er ikke en jobb som kan overlates til IT-avdelingen – eller til en 25- eller 50-åring med erfaring fra bruk av sosiale medier. Alder er verken kvalifiserende eller diskvalifiserende. Det er dessverre for mange ledere som tror at unge "digitalt innfødte" kan fikse det som skal til. Slik er det ikke.

Digitalisering handler om mer enn kunnskap om teknologi. Det er ansatte med dette utgangspunktet, uavhengig av alder, norsk næringsliv og offentlig sektor vil trenge mange flere av fremover. Vår oppfordring til ledere og virksomheter er at de gjerne må ansette 25-åringer med innsikt i sosiale medier, men ikke tro at det er tilstrekkelig.

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt