Digital vask av hår og lovverk
– Vi må slutte å bruke tradisjoner for å legitimere et lovverk som hindrer innovasjon, sier fagsjef Kjetil Thorvik Brun.
– Vi må slutte å bruke tradisjoner for å legitimere et lovverk som hindrer innovasjon, sier fagsjef Kjetil Thorvik Brun.
Globalisering, urbanisering og digitalisering har vært godt brukte moteord på konferanser de siste årene. De beskriver imidlertid også en utvikling som har nådd svært mange norske bransjer og næringer. Utviklingen fører med seg nye forretningsmodeller og konsepter, men mange av dem møter hindringer i lovverket. Frisørkjeden Cutters er de siste som har fått føle at lover og regler virker direkte hemmende for innovasjon.
– Vi kan ikke ha det slik at gårsdagens regulering stopper morgendagens forretningsmodeller, sier fagsjef for digitale næringer i Abelia, Kjetil Thorvik Brun. Som NHOs landsforening for teknologi- og kunnskapsbedrifter organiserer Abelia blant annet mange av aktørene innen delingsøkonomien og andre teknologiselskaper med nye forretningsmodeller.
– Frisørkjeden Cutters er et godt eksempel på et nytt konsept som er ønsket av forbrukerne. De tilbyr kjapp hårklipp på 15 minutter til fastpris hvor man bruker en mobil løsning for å se når frisørstolen er ledig. De følger arbeidslivets spilleregler, men opplever at utdaterte regler og "tradisjoner" innen frisørfaget stenger dem ute, sier Brun med henvisning til en hygieneforskrift som noen tolker som et påbud om å tilby hårvask – noe Cutters ikke tilbyr.
Les også: Stort behov for digital vask av lover og regler
Brun sier at Cutters bare er ett av mange selskaper som har møtt denne veggen.
– Vi ser vi altfor ofte at selskaper med innovative og kundefokuserte digitale løsninger møter motbør fra etablerte aktører. Når eksisterende selskaper møter ny konkurranse, begrunner de gjerne utdaterte lover og regler med kvalitet og bransjetradisjoner, mens situasjonen egentlig er at de blir utkonkurrert av konsepter som er langt mer ønsket. Teknologi forandrer forbrukere – da bør det ikke være oppsiktsvekkende at de samme forbrukerne også krever nye tjenester fra næringslivet, sier Brun.
Han går ikke med på at det er noen intern "krig" om Cutters i NHO.
– Hele NHO-fellesskapet er enige i at det er behov for en avklaring på regelverket. Ingen er tjent med at næringslivet har uklare spilleregler å forholde seg til. Vi mener imidlertid at vi ikke kan vente med avklaringer og endringer til hver gang en ny innovativ aktør stanger hodet i veggen.
– Myndighetene bør gjennomføre en total digital vask av det norske lovverket. Målet må være at regulering fremmer innovasjon, og ikke hemmer den. Da kan man sikre trygghet for både forbrukere og arbeidstakere, økonomisk etterrettelighet, og et næringsliv som oppmuntrer til nye løsninger, sier Brun.
Han mener intensjonen i det norske regelverket jevnt over er både velmenende og god.
– Imidlertid ser vi ofte at et utdatert regelverk stiller helt irrelevante krav til næringslivet. Da blir det et etableringshinder. For et Norge i omstilling som har behov for nye arbeidsplasser i privat sektor, er etableringshindre det siste vi trenger, sier Brun.
Lurer du på noe? Kontakt oss!
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.