Bredbånd for fremtiden

Publisert

-Den nye verdiskapningen er digital. Da kan vi ikke lenger investere primært i infrastruktur for den gamle verdiskapningen, var Abelias budskap til kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram denne uken

Abelia deltok 3. februar på innspillsmøte om digital infrastruktur og bredbåndspolitikk.  Her er noen av hovedpoengene Abelia næringspolitiske direktør Nils-Ola Widme, presenterte for statsråden.

Skal vi ha fortsatt vekst i økonomien, skal vi få et grønt skifte og industri 4.0, er data og digitalisering nøkkelen. Da må vi ha infrastruktur. Alle – i hvert fall samfunnsøkonomene i departementene – er vel også enige om at det er produktiviteten vår som gjør oss rike og gir oss fremgang.

Det som skaper produktivitet i vår tid er digitalisering og digital infrastruktur. Rundt 80 % av produktivitetsveksten de siste åra kommer fra digitalisering og digital infrastruktur.

I Norge har markedet finansiert den digitale infrastrukturen. Godt over 50 milliarder siden 2014.  Staten har betalt 1,4 for å få bedre dekning i distriktene. Det er der etterslepet ligger. Samspillet mellom politikk og marked på dette området har vært vellykket.  Samtidig - Norge bruker over 80 statlige milliarder på samferdsel. Altså transport av fysiske gjenstander og personer. Bare i år.

Det er et paradoks. Den nye verdiskapningen er digital. Men vi investerer først og fremst i infrastruktur for den gamle verdiskapningen.

Det er en massiv skjevhet.  Hva ville Norge tape på å flytte de resterende millionene vi trenger fra samferdsel til bredbånd?

Alle er enige om at det ikke er likegyldig HVOR produktiviteten vokser. Vi trenger statens bidrag for å få dekning overalt. For at vi skal kunne få vekst overalt. For at digitaliseringen skal kunne skje i både industri og helse og skole, over hele landet.

Her sitter staten med nøkkelen.