Bli rustet for digitaliseringsløftet

Publisert

Portrett av Morten Dalsmo, SINTEF Digital.

Morten Dalsmo, SINTEF Digital. Foto: SINTEF/Werner Juvik.

- For å øke sin konkurransekraft fremover må norske bedrifter utvikle digitalt lederskap innen sine markedsområder, sier Morten Dalsmo i SINTEF Digital.

Han er en av innlederne når Abelia og Digi.no 19. oktober inviterer til årets viktigste konferanse for IT-beslutningstakere.

En av fire parallellsesjoner vil handle om digitale arbeidsplasser. I godt selskap med Hewlett Packards Aruba, RamBase og HENT AS skal Dalsmo berike deltakernes digitaliseringskunnskaper.

I tillegg til å belyse samspillet mellom menneske og maskin, skal han gi konkrete, relevante eksempler fra SINTEFs forskning samt fremtidige trender.

Menneskesentrert automatisering

Dalsmo bruker blant annet den nye generasjonen av industriroboter som eksempel. Produksjonen vil foregå rundt det mennesket kan bidra mest med. De vil også være mer mobile og kunne samarbeide med mennesker om mer komplekse oppgaver. Mennesker vil gjøre det de kan best, mens robotene vil bistå med for eksempel mer repetitive og farlige oppgaver.

Ifølge Dalsmo er kunnskap om den nye generasjonen industriroboter vesentlig for å sikre fremtidig konkurransekraft innen produksjon, konstruksjon og vedlikehold i Norge og Europa.

– Det er her mange av arbeidsplassene skapes og sikres.

Den menneskesentrerte automatiseringen vil også gi gevinster i form av opplæring og programmering av robotene. Det vil bli mer intuitivt og kunne gjøres på stedet av ikke-eksperter.

Kunstig intelligens på arbeidsplassen

I tillegg til det fysiske samarbeidet med roboter, vil samspillet mellom mennesker og maskiner med kunstig intelligens bli en sentral del av fremtidens arbeidsliv. Maskinene vil bli smartere, "spisse ørene" og lære seg å forstå dialekter og deler av samtaler. Følgelig vil et svært viktig tema fremover handle om hvordan kunstig intelligens kan kommunisere med mennesker på en god måte.

Omstillingen av norske bedrifter er avhengig av digitalisering.

– Likevel mangler fremdeles mange norske bedrifter en god strategi for hvordan de skal håndtere denne omstillingen, sier Dalsmo.

Han viser til en nylig utført studie i Harvard Business Review. Den peker på at Norge begynner å tape terreng innen digitalisering som følge av at endringstakten er for lav.

– For å øke sin konkurransekraft fremover må norske bedrifter utvikle digitalt lederskap innen sine markedsområder, sier han.

Her kan for eksempel styringsgruppen i Digital21 bidra til å gi norske bedrifter det nødvendige digitaliseringsløftet.

IT-bedrifter med "boost" til næringslivet

For at norske IT-bedrifter skal bidra til å øke omstillingsevnen til næringslivet må de bygge opp tyngre kompetanse på digitalisering, både på sentrale digitale teknologier og nye forretningsmodeller. Dalsmo trekker frem viktige områder som blant annet kunstig intelligens, stordata og tingenes internett.

– Bedriftene må evne å se hvordan disse generiske teknologiene kan skape verdi i kombinasjon med bransjespesifikk kompetanse.

På Digital2017 kan du høre mer om fremtidige IT-trender og konkrete eksempler på teknologi og løsninger som ruster deg for omstilling.

Program og påmelding finner du her.

Lurer du på noe? Kontakt oss!

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt