Ansett tech-skapere, ikke bare brukere

Publisert

Portrettfoto av Ingrid Somdal-Åmodt Vinje, rådgiver i Abelia

Ingrid Somdal-Åmodt Vinje, rådgiver.

Vi er verdens sjette mest digitalt konkurransedyktige land, viser en omfattende sammenligning av en rekke land på tvers av 50 kriterier. Næringslivets evne til å håndtere teknologiske muligheter og utfordringer kommer spesielt godt ut. En av årsakene til det er at vi har en arbeidsstyrke med høye teknologiske ferdigheter. Men, det er fortsatt svært mye å gå på for å hente ut det fulle potensialet. Nøkkelen til det, er å innse at mange av oss er dyktige på å bruke teknologi, men ikke på å skape den.

Dette innlegget er publisert i Finansasvisen 4. april. 2019

La meg forklare. 

Nordmenn skårer generelt høyt på digitale ferdigheter og indikatorer innen brukerkompetanse som informasjonssøking på nett og digital kommunikasjon, men høy brukerkompetanse har ikke nødvendigvis høy nytteverdi. Har du ansatte som kan bruke digitale løsninger best mulig, så har du ansatte som kan få mest mulig effektivitet ut av løsningene. Men, det stopper ofte der.  

De fleste av oss har ikke noen problemer med å håndtere en Iphone, men vi er ikke gode apputviklere av den grunn. 

Det å kunne ta i bruk gode digitale verktøy og avanserte teknologiske systemer, gir store forretningsmuligheter og høy konkurransekraft. Det åpner for mer effektive og bedre samarbeidsformer, kan gi bedre flyt og tilgang på informasjon. Det er en av grunnene til at dagens barn og unge, oppvokst i en digital tidsalder, spås en lysende fremtid i et høyteknologisk næringsliv.  

Mange av dagens unge vil gjøre lynkarrierer, mens andre vil falle utenfor arbeidslivet, på grunn av ulik digital forståelse. De som vil falle utenfor gjør ikke det fordi de har brukt for lite tid foran en skjerm, men fordi tiden er brukt feil. Studier har påvist at digital kompetanse kan være like sprikende innad i den yngre generasjonen som det gjerne er mellom generasjoner1.  

For å få full uttelling av mulighetene digitaliseringen gir oss, er vi avhengig av å ha en forståelse av hvordan ting kan forbedres samtidig som vi gjør de beste vurderingene ut fra den innsikten vi har. Ny teknologi fører til nye forretningsmodeller og arbeidsprosesser som muliggjør fortsatt produksjon og verdiskaping i Norge.  

"Det jeg ikke kan skape, kan jeg ikke forstå”, sa Nobelprisvinner Richard Feymnan. Hans poeng var at med mindre du kan bryte opp et konsept eller en teori slik at du kan forstå hvert enkelt trinn og sette det sammen igjen, forstår du det ikke godt nok.  

Vi blir ikke verdensledende på IOT ved å la Google Home skru av lyset og spille av sanger for oss. Brukerkompetanse er fortsatt viktig, men for at norsk næringsliv skal hevde seg fremover, trenger vi flere skapere, ikke flere brukere.