Kolbjørn Nordvik i Engasjert Byrå sammen med forfatter, filmprodusent, foredragsholder og konsulent Minter Dial, som snakket om morgendagens merkevare på SXSW 2018.
Du kan sende norske selskaper og foredragsholdere opp på scenen på verdens største interaktive teknologikonferanse.
8. – 17. mars neste år er det klart for en ny utgave av den gigantiske konferansen og festivalen South By Southwest (SXSW) i Austin, USA. Siden starten i 1987 har SXSW vokst til å bli en av verdens fremste festivaler for musikk, film og interaktivitet. Teknologidelen trekker stadig flere nordmenn.
Profesjonelt og variert
– Konferansen SXSW i Austin, Texas er ti hele dager pakket med inspirasjon, opplevelser og læring. Men kanskje mest av alt er det en mulighet til å nettverke, mingle med og treffe likesinnede mennesker. Mennesker som har interesse for teknologi, business, organisasjonsutvikling, samfunnsliv, internasjonal politikk, teknologi og digitalisering, sier Kolbjørn Nordvik i Engasjert Byrå.
I fjor dro ni stykker fra endringsbyrået i Trondheim til SXSW.
– Som et firma som jobber både med endringsprosesser, lederutvikling, kulturutvikling og kommunikasjon trenger vi stadig påfyll, læring, utfordring og muligheter til å treffe både samarbeidspartnere, mulige kunder, konkurrenter og inspirasjonskilder.
Nordvik forteller at SXSWer midt i blinken for dette.
– Tilbudene under konferansen er så mange og så varierte, at prioriteringen du må gjøre er hard. Logistikken og avviklingen er så profesjonell at du får maksimalt igjen for oppholdet. Her opplever du alt fra de små intime workshopene til de store stjernene, som Elon Musk og Bernie Sanders, som fyller de største konferansesalene. SXSW kan absolutt anbefales – og må bare oppleves. Vi drar tilbake i 2019, sier han.
Stem frem norske bidrag
Selv om stadig flere nordmenn reiser over til festivalen, har det vært beskjedent med norske bidrag fra scenen. Nå kan du imidlertid bidra til å gjøre noe med dette. SXSW har en egen avstemming – PanelPicker – hvor det på forsommeren kom inn forslag til presentasjoner, debatter og demonstrasjoner. Frem til 30. august kan alle interesserte stemme frem hvilke av disse som bør bli en del av det offisielle programmet under SXSW.
Blant de innsendte forslagene finner vi også Engasjert Byrå.
– Enkelte hos oss ble så begeistret at de satte seg mål om å komme på scenen i Austin i 2019. Og på SXSW må du bli stemt fram for å få slippe til. Du finner mer enn 5.500 forslag til tema på konferansens side – og her kan du selvfølgelig også stemme på forslaget vårt, sier Kolbjørn Nordvik, som vil ha med seg flere nordmenn over Atlanteren.
– Mennesker fra hele verden kommer til SXSW – og virkelig mange fra Norge. Her er også Nordic House, som er en egen møtearena der du kan treffe andre, holde møter, finne likesinnede og henge med nye bekjentskaper – før du kaster deg ut i konferansedagen. Vi hadde blant annet en kjempekveld i regi av Abelia og SAS på Nordic House – og kommer gjerne igjen, sier Nordvik.
Nettverk og kompetansepåfyll
Leder for digitalisering i Abelia, Kjetil Thorvik Brun, har vært på SXSW de siste årene, og lagt forholdene til rette for selskaper som trenger en guide i jungelen av seminarer og aktiviteter.
– Vi har hatt med norske selskaper til SXSW i flere år, og vi oppfordrer naturligvis flere til å bli med. Norske kunnskapsbedrifter med behov for internasjonalt nettverk og kompetansepåfyll kan hente mye av dette på SXSW, sier Brun.
Er du interessert i å reise til SXSW? Send oss gjerne et hint på e-post.
– Det er også viktig å synliggjøre selskaper og kompetanse i Norge på den internasjonale arenaen, og derfor oppfordrer vi folk til å stemme på de norske bidragene, sier han.
Her er arrangementene hvor norske selskaper er med som arrangør eller bidragsytere: