Lange endringsprosesser lammer virksomheten

Publisert

Claus Sonberg i Zynk, portrett.

Mange kan godt bruke kortere tid på sine endringsprosesser, mener Claus Sonberg i Zynk. 14. mars skal han innlede om viktigheten av kommunikasjon i omstillingsprosesser.

Mange bruker for lang tid på endringsprosesser, og trekker det gjerne ut over 6-12 måneder. Det lammer virksomhetene, sier Claus Sonberg.

Han er partner i det strategiske analyse- og rådgivningsmiljøet Zynk, og mener formelle feil i endringsprosesser gjør både prosessen og kommunikasjonen kronglete. Og så bruker mange altfor lang tid.

– Det er viktig å ha en god prosess, men selv store omstillinger kan gjennomføres på noen måneder. Den største omstillingen i min tid i konsernledelsen i SAS ble annonsert 4. februar og var implementert 1. april. Jeg vet ikke om jeg vil anbefale det, men at mange kan bruke mindre tid, er helt åpenbart. Endringer vil komme hyppigere fremover og da er det et poeng i seg selv å ikke bruke for mye tid på hver enkelt endring, sier Sonberg.

Krever ulik tilnærming

Onsdag 14. mars skal han snakke om viktigheten av kommunikasjon i omstillingsprosesser på Abelias seminar "Omstilling og nedbemanning" i Oslo.

– Omstilling og nedbemanning krever litt ulik tilnærming, men i begge tilfeller er det viktig med et klart og tydelig rasjonale. I nedbemanning er det i tillegg viktig å vise og uttrykke empati, samt å være tydelig på prosess og hvilke prinsipper som legges til grunn, sier Sonberg.

– I annen omstilling er det viktig å svare på «what's in it for me?», samt å være tydelig på hva medarbeiderne er forventet å gjøre annerledes og hvordan de kan bidra til omstillingen. I begge tilfeller er linjeledelsen – og da spesielt nærmeste leder – den viktigste kommunikasjonskanalen. Jeg er også veldig opptatt av kommunikasjon for momentum, altså å bruke kommunikasjon for å sikre gjennomføringskraft gjennom å kommunisere rundt milepæler og tidlige seire, samt å ha en rød tråd tilbake til strategien.

Overselger ny teknologi

Sonberg mener at konsekvensene av å gjøre prosessfeil er større i dag enn for ti år siden. Samtidig er bevisstheten om betydningen av god kommunikasjon i endringsprosesser blitt større.

– Vi jobber mye med digital transformasjon, og erfaring viser at språket lett blir veldig teknisk. Det er også en tendens til at man kommuniserer for tidlig og overselger ny teknologi. Ofte blir det forsinkelser i leveransene, og dermed mister medarbeiderne troen og engasjementet på den nye teknologien og arbeidsmåten. Jeg tror «show don't tell» er en bedre tilnærming, sier Sonberg.

Lurer du på noe? Kontakt oss!

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt