– Pandemien har vært et godt eksempel på hvorfor det er lurt å vise de ansatte tillit. Når man ser på produktivitetstall under perioden med påtvunget hjemmekontor, som er den verste typen hjemmekontor, har nær sagt alle bidratt etter beste evne. Og da er min bestemte oppfatning at det kommer de nok til å fortsette å gjøre også etter at de er vaksinert, sier Anders Dysvik.
BI-professoren har ledet et utvalg som Abelia satte ned for å svare på spørsmålet: Hva kreves for å være en god og fremtidsrettet arbeidsgiver?
– I rapporten setter vi selvfølgeligheter i system, med tanke på hva som kjennetegner en god organisasjon, sier Dysvik.
I tillegg til Dysvik (BI), består utvalget av ledere fra bl.a. DNV, Sintef, Skillhus, Telenor, Confrere og Abelia selv.
Alt om rapporten finner du her!
Utvalget har oppsummert sine funn i åtte særtrekk ved gode og fremtidsrettede virksomheter:
- Eksperimenterer og er positiv til endring
- Utøver tillitsbasert ledelse
- Legger til rette for mangfold og inkludering
- Tilbyr arbeid med mening
- Skaper arbeidsmiljø preget av psykologisk trygghet
- Tilrettelegger for en velfungerende, fleksibel arbeidsplass
- Investerer i kompetanse og ansattes utvikling
- Utvikler en plan for lengre arbeidsliv
Blant de åtte punktene, trekker Dysvik spesielt frem tillit:
– Tillitsbasert ledelse er svaret, hva var spørsmålet?
Man skal ha tillit til de ansatte når de jobber hjemmefra. Men er fleksibilitet full frihet?
– Det vil onde økonomer si, svarer Dysvik lattermildt.
Cecilie Heuch er global HR-direktør i Telenor, og mener tight–loose–tight-prinsippet er en god måte å lede fleksibilitet på.
– Man må være tett på som leder når det gjelder å definere målsetningene. Deretter loose: deleger ansvar, la de ansatte finne ut hvordan arbeidsoppgavene bør løses. Og så tight: som leder må man oppsummere og lære av det.
For de yngre arbeidssøkerne er bærekraft og samfunnsansvar spesielt viktig, sier hun.
– Jeg spurte en praksisstudent: hva er det viktigste for deg når det gjelder å bli ansatt av en fremtidig arbeidsgiver? Da var det miljø. «Det er det eneste; det kommer jeg til å se på først», forteller Heuch.
Dysvik parafraserer BI-kollega Per Espen Stoknes når det gjelder etterspørselen etter meningsfulle oppgaver i arbeidslivet:
– Samfunnsansvaret til virksomheten må oppleves som ekte; at det ikke er et uttrykk for grønnvasking. Da er det viktig at det som frontes i stillingsannonser speiles i virkelighetsbildet de nyansatte møter når de kommer, supplerer Dysvik.