Bli en fremtidsrettet arbeidsgiver

Publisert

Arbeidslivet har endret seg dramatisk de to siste årene. Hva kan du som arbeidsgiver gjøre for å sikre deg rett kompetanse framover, tiltrekke deg de beste og beholde de du har?

Halvparten av norske arbeidstakere vurderer å skifte jobb, og mange bedrifter opplever økt turnover. Hva kjennetegner fremtidens arbeidsliv og hvilke konsekvenser får dette for arbeidsgiverne? Abelia har bedt et utvalg med arbeidslivseksperter om råd.

Utvalget består av eksperter og HR-ledere som representerer ulike deler av Abelias medlemsmasse og fremtidens arbeidsgivere. Gjennom erfaringsdeling, undersøkelser og forskningslitteratur, har utvalget identifisert åtte særtrekk ved fremtidsrettede arbeidsgivere.

- Det skjer en rivende utvikling i arbeidslivet, som stiller stadig større krav til arbeidsgiverne. Ekspertutvalget har gitt oss god innsikt i fremtidens arbeidsliv og hva dette vil kreve av fremtidens arbeidsgivere, sier Øystein E. Søreide, administrerende direktør i Abelia.

Hard kamp om de beste hodene

Aldri før er det lyst ut like mange ledige stillinger som nå. Arbeidsgiverne leter etter de riktige verktøyene for å tiltrekke seg, holde på og videreutvikle viktig kompetanse. Mange arbeidsplasser er små og har lite ressurser og kapasitet til HR i en hektisk hverdag. Ekspertutvalget kommer med en helhetlig anbefaling som alle arbeidsgivere kan følge. I løpet av 2022 vil utvalget bygge opp en verktøykasse for hvordan arbeidsgiverne kan oppfylle kriteriene for å være fremtidsrettet. I den forbindelse vil Abelia arrangere flere møteplasser og seminarer.

- I den situasjonen vi nettopp har vært igjennom ligger det et unikt potensial for læring og for å utvikle bærekraftige og fremtidsrettede arbeidsplasser. Vi ønsker at "fremtidsrettede arbeidsgivere" skal være en plattform for kunnskap og erfaringsdeling, der medlemmene får den rådgivning og innsikt de trenger for å være gode ledere og attraktive arbeidsplasser nå og i fremtiden, avslutter Søreide.