Statsbudsjett 2019 for kunnskaps- og teknologinæringen
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2019 har en rekke tiltak som retter seg mot kunnskaps- og teknologinæringen.
Dette betyr budsjettet for din virksomhet.
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2019 har en rekke tiltak som retter seg mot kunnskaps- og teknologinæringen.
Dette betyr budsjettet for din virksomhet.
Tidlig i oktober hvert år holdes finanstalen hvor finansministeren legger frem regjeringens forslag til statsbudsjett for det neste året.
Deretter følger en hektisk periode på drøyt to måneder.
Komitéledere og presidentskapet fordeler det videre budsjettarbeidet til behandling i de 12 fagkomiteene. Dette danner utgangspunkt for høringene, hvor ulike samfunnsaktører kommer med sine kommentarer til budsjettforslaget. Disse høringene avsluttes innen midten av november, før fagkomiteene diskuterer seg frem til budsjettinnstillingen som sendes til Finanskomiteen. Innen 20. november avgir denne komiteen finansinnstillingen. Innen en uke skal finansinnstillingen behandles i Stortinget i finansdebatten.
Parallelt tar partiene på Stortinget utgangspunkt i regjeringens forslag til statsbudsjett og utarbeider sine alternative budsjetter. Dette danner også grunnlag for innspillene i finansdebatten.
Alle komiteenes budsjettinnstillinger skal være ferdig behandlet i Stortinget senest 15. desember.
Regjeringen la mandag 8. oktober frem sitt forslag til statsbudsjett for 2019. Her finner du de viktigste budsjettpostene for kunnskaps- og teknologibedriftene.
Les også:
Gå direkte til:
65 millioner kroner til muliggjørende teknologier.
– Regjeringen har forstått betydningen av digitalisering, men har fortsatt et stykke å gå i forstå best mulig bruk av midlene. NAV moderniserer og har et gigantpotensial, men bruker mye penger på ansettelser av utviklere fremfor å bidra til næringsutvikling. Helseplattform i Helse Midt-Norge er en nødvendig investering i digitaliseringen av helsevesenet, men innrettingen stenger for innovasjon og nye arbeidsplasser fremfor å åpne for det. Vi må evne å høste gevinster av investeringer i digitalisering, ikke bare i kostnader, men også i arbeidsplasser og verdiskaping, sier leder for teknologi og digitalisering i Abelia, Kjetil Thorvik Brun.
– Vi er svært fornøyd med at regjeringen øker basisbevilgningen til de teknisk-industrielle instituttene. Dette er en god investering som betyr at instituttene kan forske mer og bedre sammen med næringslivet for et grønt skifte og økt verdiskaping. OECD har etterlyst økning som en god investering for økt konkurransekraft og verdiskaping. Enda viktigere enn bevilgningen i 2019, er signalene fra regjeringen om at dette er starten på en opptrapping i basisbevilgning til instituttene som skal gå over tid, sier daglig leder Agnes Landstad i Forskningsinstituttenes fellesarena (FFA).
– Hvis Norge skal bygge verdensledende forskningsmiljøer, må disse bygges på strategisk viktige områder. Offentlige forskningsmidler er samfunnets investeringer på vegne av fellesskapet, også morgendagens fellesskap. Da må forskningsmidlene brukes på områder som gir størst avkastning for samfunnet. Muliggjørende og industrielle teknologier som IKT, bioteknologi, moderne masseproduksjon, jernbane og elektrisitet er teknologier som kan endre samfunnet til det bedre. Vi er glade for at regjeringen foreslår 65 millioner kroner til muliggjørende teknologier, forutsatt at det legges godt til rette for tverrfaglig samarbeid. Metodeutvikling og tilgang til utstyr og infrastruktur må også inn i regnestykket, sier leder for forskning og utdanning i Abelia, Ingrid Somdal-Åmodt Vinje.
– Dette er det første statsbudsjettet som virkelig viser at regjeringen tenker på livslang læring som et viktig satsingsområde. Kompetansereformen "Lære hele livet" består av mange småbeløp, men vi bør forstå det som starten på en helhetlig satsing over tid. Investering i opplæring og trening av arbeidsstyrken har dessverre sunket i de fleste OECD-land de siste tiårene. Modellene for utdanning og opplæring har endret seg lite siden starten av forrige århundre. Det betyr at det må settes av midler til bedre løsninger for oppdatering av kompetanse og ferdigheter, sier leder for forskning og utdanning i Abelia, Ingrid Somdal-Åmodt Vinje.
–Blant annet er det satt av 30 millioner til bransjeprogram for bransjer som er særlig utsatt for omstillinger tilknyttet digitalisering og automatisering. Her går regjeringen inn for et spleiselag hvor staten betaler for å utvikle og drive tilbudene, og hvor virksomhetene investerer egne ressurser. Vi er glade for at det satses på dette, men vi vil også påpeke at utviklingen av tilbudene bør gjøres tett med næringsliv og bedrifter som besitter høy kompetanse på områder på dette. Her er det ingen grunn til at staten skal ta på seg utviklingen av nye tilbud og tjenester alene, sier Vinje.
– Kompetansepluss-ordningen og Lånekassen for voksne skal også styrkes. Kompetansepluss bidrar til at ansatte får opplæring i grunnleggende ferdigheter. Grunnleggende ferdigheter er viktig både når det gjelder å lære hele livet, men også det store integreringsløftet vi står ovenfor. Derfor er Abelia positive til at denne ordningen styrkes. Det er også bra at regjeringen også vil øke utdanningsstøtten til voksne som tar videregående opplæring med 10 millioner kroner. Frafall i skolen er en av våre største utfordringer. Jo flere som fullfører videregående skole, dess færre risikerer vi at faller utenfor arbeidslivet, sier Vinje.
– I revidert budsjett for 2018 ble det også innvilget ti millioner kroner til utvikling av fleksible videreutdanningstilbud innen teknologi og digitale løsninger. Abelia er svært fornøyde med at departementet nå foreslår 37 millioner kroner til denne satsingen i 2019. Vi håper at denne økningen vil kunne bidra til at det oppleves enklere for bedrifter å sette i gang tiltak for videreutdanning for bedrifter og ansatte. I et arbeidsliv i stadig raskere endring, er norske bedrifter avhengig av å holde seg oppdatert, sier Vinje.
– Vi er positive til at kvaliteten på undervisningen som gis til studenter i høyere utdanning skal styrkes. Vi har mye å være stolte av når det gjelder norsk utdanning, men det er viktig å ikke glemme at handlingsrommet fortsatt er stort. Abelia håper at økningen vil gi høyskoler og universiteter anledning til å ta i bruk innovative digitale læremidler og læringsformer i mye større grad enn det som gjøres i dag. Dette vil også kunne bidra til å styrke norske universiteter og høyskoler i kampen om de internasjonale studentene. Samtidig er det viktig at forelesere får tilstrekkelig opplæring når det gjelder å ta i bruk digitale læringsmidler og nye læringsformer. Vi støtter dermed Iselin Nybø sitt utsagn om at kunnskap om ulike måter å organisere god undervisning på må spres og deles, sier Vinje.
– Abelia er positive til en minimumsnorm for grunnbemanning, og andre forslag som vil heve kvaliteten både i de private og kommunale barnehagene. Det fordrer en god overgangsordning for de private barnehagene, slik at prinsippet om likebehandling av kommunale og private barnehager opprettholdes. Vi har behov for en bemanningsnorm som er finansiert for alle barnehager fra dag én. Det har man dessverre ikke klart å få til her. Utfordringen i regjeringens forslag er at det er mange barnehager som ikke inkluderes i ordningen og som heller ikke har rammebetingelser til å innfri de nye kravene som settes. En finansiering på 100 millioner kroner årlig er for lite og for sent. Bemanningsnormen er vedtatt uten økonomisk kompensasjon for private barnehager. På grunn av to års forsinkelse i finansieringen av private barnehager, medfører dette en stor økonomisk belastning for barnehagene. Dette kan gå utover det øvrige tilbudet i barnehagene, sier Vinje.
– Utvidelse av ordningen med gratis kjernetid vil bidra til at 46.500 barn mellom to og fem år får rett på gratis kjernetid. Dette er et viktig tiltak for at barn fra familier som ikke snakker norsk får en tidligere start i barnehagen. Vi vet i tillegg at minoritetsspråklige barn bruker barnehagen sjeldnere enn andre og at de ofte kommer fra lavinntektsfamilier. Gratis kjernetid vil kunne føre til at disse barna får anledning og rom til å utvikle språket før skolestart. Foreldrene på sin side får mer tid til jobb og utdanning, sier Vinje.
– Abelias Forum for fagskoler er godt fornøyd med at regjeringen fortsetter satsingen på fagskoleutdanningen gjennom opptrapping av antall studieplasser og videreføring av utviklingsmidler og midler som skal gå til utvikling og synliggjøring av fagskolesektoren. Det er godt og viktig grep at fagskoleutdanningen gis en sentral rolle i tiltakene som er knyttet til kompetansereformen. Men det gjenstår fortsatt å sikre at tilskuddene til fagskoleutdanningene løftes opp på et dokumentert kostnadsnivå, sier styreleder i Forum for fagskoler, Knut Erik Beyer-Arnesen.
– Abelias Forum for friskoler er skuffet over at regjeringen ikke følger opp intensjonen i Stortingets anmodningsvedtak om å legge fram en utredning for hvordan alle husleiekostnadene kan inkluderes i tilskuddsgrunnlaget. Det er positivt at det er egen post for kapitaltilskudd. Men så lenge det kun dekker 10-20 prosent av de reelle kostnadene medfører dette en fortsatt underfinansiering av friskolene. Dette er i strid med lovens bestemmelse om at friskolene skal motta et tilskudd på 85 prosent av kostnadene i de offentlige skolene, sier styreleder i Forum for friskoler, Knut Erik Beyer-Arnesen.
– Det er lite nytt fra Nærings- og fiskeridepartementet for kunnskaps- og teknologinæringen. Med unntak for den økte lånerammen på 300 millioner kroner i Innovasjon Norge og økte bevilgninger til næringsrettet forskning gjennom Teknologiløftet, er alle ordninger mer eller mindre fryste. Varslede endringer i opsjonsskatten gjennomføres ikke nå, ei heller økninger til kommersialisering av forskning eller en risikokapitalreform som etterlyst av Kapitaltilgangsutvalget. For norske vekstbedrifter endrer dette budsjettet lite, sier leder for innovasjon i Abelia, Daniel Ras-Vidal.
– Selv om regjeringen kan vise til en imponerende dobling av satsingen på forskning og utvikling de siste fem årene, så er vi skuffet over at det ikke gjøres noe med opsjonsskatten og økt tilgang på risikokapital i venturefasen gjennom et nytt fond-i-fond-mandat. Dette er de to viktigste hindringene for økt vekst for norske oppstartsbedrifter, men regjeringen foretar seg ingenting i budsjettet. Vi etterlyser tempo og handlekraft og nyheter på begge områder i revidert budsjett 2019, sier Ras-Vidal.
– Dette er et viktig og ambisiøst prosjekt, men forutsetter at næringslivet trekkes med fra første stund, sier leder for helse og bærekraft i Abelia, Tarje Bjørgum.
– Ikke-kvotepliktig sektor handler blant annet om transport og landbruk. Om disse pengene rettes inn mot å stimulere til næringsutvikling, har kunnskaps- og teknologinæringslivet mye å bidra med, sier leder for helse og bærekraft i Abelia, Tarje Bjørgum.
(Saken oppdateres fortløpende)