Positive IT-signaler i revidert budsjett
- Vi er fornøyd med at regjeringen og samarbeidspartiene får på plass gode IT-tiltak i revidert nasjonalbudsjett. Men ambisjonene må fortsatt bli større.
- Vi er fornøyd med at regjeringen og samarbeidspartiene får på plass gode IT-tiltak i revidert nasjonalbudsjett. Men ambisjonene må fortsatt bli større.
Det sier fagsjef for digitale næringer i Abelia, Kjetil Thorvik Brun.
Onsdag ble regjeringen enig med Venstre og Kristelig folkeparti om revidert nasjonalbudsjett for 2017. Etter de siste forhandlingene har det kommet flere tiltak på IT-området, deriblant 250 IT-studieplasser og 10 millioner kroner til koding i skolen.
– Overordnet ser revidert nasjonalbudsjett bra ut. Her viser man at digitalisering må tas på alvor også på politisk nivå i budsjettprosessene. Vi er glad for å ha blitt hørt på flere områder, sier Brun.
Han vil imidlertid forsikre seg om at tiltakene blir realisert.
– I det opprinnelige statsbudsjettet lovte regjeringen 500 IT-studieplasser. Etter litt triksing med tallene endte antallet imidlertid bare på en tredel av dette. Når det nå loves 250 nye IT-studieplasser, må vi forvente at de faktisk blir realisert, sier Brun.
– Utilstrekkelig tilgang på IT-kompetanse er allerede en flaskehals for norsk digitalisering og utvikling av morgendagens næringsliv. Det er tre år siden DAMVAD og Samfunnsøkonomisk analyse slo fast i en rapport at vi styrer mot en kritisk kompetansemangel innen IT. At antall IT-studieplasser øker betydelig er svært viktig for både IT-bransjen i seg selv, og for aktører i både privat og offentlig sektor, sier han.
I tillegg til studieplassene lover også regjeringen og samarbeidspartiene 10 millioner kroner til koding i skolen.
– Økt innsats med koding i skolen er vesentlig for å gi våre barn den digitale grunnforståelsen som er nødvendig i et moderne samfunn. Det danner grunnlaget for å bygge et bærekraftig norsk næringsliv og samfunn. Samtidig kan det gi en kulturendring hvor flere jenter og kvinner velger teknologi som karrierevei, sier Brun.
– Til tross for økt satsing på koding i skolen har Norge fortsatt en av Europas aller laveste ambisjonsnivåer for utvikling av digital kompetanse i grunnskolen. Vi trenger koding som en obligatorisk del av undervisningen helt fra begynnelsen i grunnskolen, sier han.
Lurer du på noe? Kontakt oss!
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.