Elever bruker virtual reality (VR) i klasserommet. Et pilotprosjekt viser at de svakeste elevene løfter seg 50 prosent når matematikkundervisningen gjøres mer visuell. Foto: Making View.
VR-teknologi og mer visuell undervisning i matematikk bidrar til å løfte de svakeste elevene 50 prosent.
Det sier Are Vindfallet i Making View AS som kommer på Abelias frokostmøte om VR i utdanning 16. mai.
Vindfallet brenner for entreprenørskap og digitalisering, og fikk ideen til prosjektet VR Education etter å ha møtt en av Europas fremste skoleforskere, Thomas Nordahl.
– Vi satt sammen i Innlandsutvalget i 2015, og da fortalte han at 40 prosent av guttene faller fra i den videregående skolen. Mange føler ikke mestring og opplever skolen som kjedelig, sier Vindfallet.
Lanserte pilot
– Thomas likte ideen om å bruke VR-teknologi i skolen, og vi satte derfor sammen en gruppe bestående av Innit, Kommuneforlaget og Making View. Sammen dannet vi VR Education og lanserte en pilot i norsk skole våren 2017 sammen med Thomas og hans forskerteam.
Vindfallet forteller at tilbakemeldingene har vært utrolige.
– Elevene løfter seg i snitt 30 prosent i matematikk, de svakeste med over 50 prosent. Det gjør underverker når man får presentert matte visuelt og kan se sammenhenger presentert på en ny måte. Samtidig benytter vi kjente spillmekanismer som belønning og nivåer for å trigge interessen ytterligere, sier han.
Mestringsfølelsen øker
Pilotprosjektet gjennomføres flere steder i Norge frem til sommeren.
– På det beste har elever forsert ett års skolegang på seks uker! Alle opplever bedre resultater på prøver sammenlignet med kontrollskoler. Mestringsfølelsen øker og det blir moro å lære.
Vindfallet mener moderne elever må få bedre digitale ferdigheter.
– Skolen må gjenspeile samfunnet vi lever i og klargjøre elevene. På mange områder ligger skolen håpløst bak samfunnsutviklingen, og hvis vi skal bevare vårt velferdssamfunn, må vi utdanne våre barn inn i den digitale tidsalder. Våre barn utgjør 20 prosent av befolkningen, men også 100 prosent av vår fremtid, sier han.
Utdanning spesielt egnet
Making View AS har siden 2012 hatt fokus på mulighetene i Virtual Realty. Markedet for opplæring og utdanning er spesielt egnet for å ta i bruk denne teknologien. Prosjektet VR Education viser at teknologien kan bidra til å løse en av skolens største utfordringer, nemlig hvordan spesielt gutter skal komme seg gjennom videregående opplæring.
Making View har også en VR-applikasjon innen koding i ungdomsskolen ute i betatest. Også denne kan vise til svært gode resultater.
Lurer du på noe?
Fant du det du lette etter?
Fant du det du lette etter?
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.