Innlegget er tidligere publisert i Dagsavisen.
Mange lærere har lidd under skole-Norges digitale etterslep som har bygget seg opp over lang tid. Dette har nå rammet barna i form av økt ulikhet. Løsningen er ikke å lukke øynene og gå tilbake til det gamle. Vi kan ikke stikke hodet i sanden og feie det digitale kompetansegapet under teppet. Derfor sender vi en utfordring til regjeringen, skoleeierne og utdanningsinstitusjonene.
For det første må universiteter og høgskoler sørge for at IKT som fag og profesjonsfaglig digital kompetanse blir en stor del av lærerutdanningene, samt tilbys i etter- og videreutdanning.
For det andre må skoleeierne sørge for at viktig læring ikke går tapt. Her bør det etableres nettverk for overføring av beste praksis mellom lærerne.
Den tredje utfordring går til regjeringen. De investerer nå 140 millioner kroner i digital skolesatsing. Dette er viktige penger. Men, skal vi gjøre dette skikkelig, må vi få en nasjonal ordning for digitale læremidler som stimulerer kommunesektoren til innkjøp av digitale læremidler.
Det er lett å bli rystet over at så mange har vært så dårlig digitalt rustet. Det har fått faktiske konsekvenser for barns læring, og må ikke skje igjen.