Det sier Aape Pohjavirta, som er grunnlegger av Funzi, et finsk selskap som har laget prisvinnende læringsteknologi som brukes over hele verden. 30. november holder han innledning på Abelias læringskonferanse.
– Innretningen av skolen må derfor forandres. For eksempel vil ikke klimakrisen bli løst med svarene på gårsdagens spørsmål, sier Pohjavirta og illustrerer utviklingen med et sitat fra den saudiarabiske politikeren Sheikh Zaki Yamani:
– "Steinalderen endte ikke på grunn av mangel på stein, og oljealderen vil ende lenge før verden går tom for olje."
Gamle løsninger med ny teknologi
Pohjavirta har jobbet mye med læringsteknologi, men er ikke veldig imponert over forsøkene på å gjøre læring mer engasjerende for ansatte i bedrifter:
– De fleste læringsprogrammene med ny teknologi som jeg har sett de siste tre tiårene bruker ny teknologi til å produsere nøyaktig samme sluttresultat som de som er produsert med "gammel teknologi". Et eksempel er å sende hundre siders lange pdf-filer til mobile enheter. Og så lurer de på hvorfor resultatene blir så dårlige? Selvfølgelig er de dårlige fordi man ikke kan tvinge gamle løsninger inn i nye strukturer.
– Vellykket læring i fremtiden er den som alltid er tilgjengelig, gir øyeblikkelig tilfredsstillelse og praktisk verdi samtidig som den er konstant utfordrende. Det vil forsterke læringsutbyttet i det virkelige liv, og ikke bare innenfor appene. Læring bør betraktes som en forretningsutviklingsaktivitet, ikke som en HR-aktivitet, sier Pohjavirta.
Livslang læring
– I begrepet "livslang læring" legger jeg den ydmyke erkjennelsen av hvor lite vi egentlig vet, gleden av å oppdage noe nytt, og nysgjerrigheten til alltid å stille spørsmål. Det er en kombinasjon av kunnskapshungeren hos en nybegynner og ferdigheter hos den erfarne, sier han.
Skolen i Pohjavirtas hjemland, Finland, legger stadig mer vekt på dyp læring og tverrfaglighet. Det tror han også vil påvirke det finske arbeidslivet.
– Jeg ser en god fremtid for mennesker med et utdanningssystem som identifiserer og støtter lidenskapen hos hver elev, leverer grunnleggende ferdigheter i hvert fag, bruker utfordrende læringsmetoder, og som gir interessante oppgaver som skal løses i grupper. Det blir gjort mye viktig både i Finland og andre steder i verden, sier han og avslører sin første arbeidsoppgave hvis han hadde vært kunnskapsminister for én dag:
– Da ville jeg gjort det mulig for alle lærere på alle nivåer i utdanningssystemet å tilbringe en dag hver uke på å lære ting de synes er viktige for deres og elevenes fremtid – hvis de ønsker det.