Norges første private yrkesfagskole

Publisert

Illustrasjonsbilde - Norsk Restaurantskole

Etter 15 års kamp får Norsk Restaurantskole endelig starte opp som Norges første godkjente friskole innen yrkesfag.

– Fram til nå har det kun vært mulig å opprette friskoler innen studiespesialisering på videregående. Men etter den nye friskoleloven kom har det endelig vært mulig å også få godkjent friskoler som yrkesskoler, sier styreleder Knut Erik Beyer-Arnesen i Forum for Friskoler.

Norsk Restaurantskole fikk godkjenning i juni 2015, og mandag 21. august 2017 åpnet de med sin første klasse, og ble dermed den første private videregående skole innenfor restaurant og matfag på landsbasis. Det er Lærlingekompaniet med 142 medlemsbedrifter innen blant annet restaurant, hotell og konditori i Oslo og Akershus som står bak.

Lærlingekompaniet har siden 1987 jobbet med ungdom, og 99 prosent av deres lærlinger fullfører fagopplæringen med bestått fag/svenneprøve på normert tid. Nå vil de bruke disse erfaringene til å utvikle Norges beste yrkesskole innen kokk- og servitørfaget.

Hvorfor friskole innen yrkesfag?

Gründer og styreleder Laila Berge ved Norsk Restaurantskole mener Oslo og Norge trenger en skole som løfter restaurantfaget.

– Restaurantbransjen vokser og mangler nesten 2.000 kokker og servitører, og har samtidig for få lærlinger. Det er et stort sprik mellom bransjens behov for faglært arbeidskraft og det som utdannes innen faget. Det er et ønske fra bransjen at kvaliteten på opplæringen styrkes og at fagets status heves, sier hun.

Norsk Restaurantskole er en liten skole hvor det skal være kort avstand mellom elever og lærere. Rektor Hege Arntzen sier at enhver elev er et unikt individ med behov for personlig oppfølging og oppmerksomhet, og skolen satser på en engasjert og erfaren lærerstab fra bransjen som setter eleven i fokus.

Styreleder Laila M. Berge, rektor Hege Arntzen, fellesfaglærer og kokk Andreas Tufte Fjellanger og kontaktlærer Helene Elise Baaserud ved Norsk Restaurantskole.

– Alle elever får personlig oppfølging av kontaktlærer, og får gjennom samtaler drøftet sin egen utvikling på skolen og spørsmål som har med skolen å gjøre. Elevene får også anledning til å evaluere skolen og lærerne, og på den måten bidra til skolens utvikling. Vi legger stor vekt på lærernes faglige og undervisnings¬messige kompetanse, og alle lærerne er utdannet innen faget med fagbrev, sier rektor Hege Arntzen.

Utfordrer og inspirerer offentlige skoler

Knut Erik Beyer-Arnesen er fornøyd med at driften ved Norsk Restaurantskole er i gang. Han forteller at friskolene har et viktig samfunnsoppdrag.

– De skal sikre at barn og foreldre får rett til en alternativ skole som er tilpasset deres behov. I tillegg bidrar mange friskoler til nytenkning og utvikling av bedre utdanningstilbud. På den måten utfordrer og inspirerer de offentlige skoler til også å levere enda bedre tilbud, sier han.

– Med Læringskompaniets meget gode erfaringer med å få ungdom til å fullføre og bestå fagprøven på normert tid, ser vi fram til hvordan de kan bidra med nye pedagogiske modeller som kan hindre det store frafallet og få mange flere til å fullføre og oppnå fagbrev innen yrkesfag.

Lurer du på noe?

Stående kvinne.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt