IKT blir eget utdanningsprogram i videregående skole
– Dette kan fange opp ungdom som er interessert i IKT og gi dem god faglig ballast, sier Knut Erik Beyer-Arnesen i Abelia.
– Dette kan fange opp ungdom som er interessert i IKT og gi dem god faglig ballast, sier Knut Erik Beyer-Arnesen i Abelia.
– Vi er svært fornøyd med å ha vunnet frem med kravet om at IKT og medieproduksjon skal bli eget utdanningsprogram i den videregående skolen, sier fagsjef for utdanning i Abelia, Knut Erik Beyer-Arnesen.
I forrige uke ble det klart at kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) går inn for en ny struktur for yrkesfag i den videregående skolen fra 2020. I den største endringen i yrkesfagutdanningen siden Kunnskapsløftet i 2006, har man blant annet gått inn for et nytt utdanningsprogram innen IKT og medieproduksjon.
– Dette åpner for mer fordypning og en sterkt etterlengtet revisjon av hele fagplanen, sier Beyer-Arnesen.
– Det finnes mange ungdommer med en sterk faglig interesse for både IKT og mediefag. Dessverre er dagens tilbud innen IKT faglig tynt, lite relevant for arbeidslivet og gir begrensede utfordringer til faglig interessert ungdom. Tilbakemeldingene fra IKT-bransjen er at fagplanene i IKT Servicefag ble utdatert for mange år siden, sier han.
Den teknologiske utviklingen preges blant annet av big data, tingenes internett, kunstig intelligens, nettsky, IT-sikkerhet og utvikling av applikasjoner som skal fungere på tvers av mobil, nettbrett, PC og andre digitale enheter. Dette krever blant annet inngående kompetanse i programmering, dataanalyse og IT-sikkerhet.
– I tillegg er digital kompetanse viktig på tvers av fagområder, næringer og nivåer i arbeidslivet. IKT-næringen blant de viktigste bidragsyterne til utvikling og forbedring av produksjonsprosesser og tjenester i virksomheter, sier Beyer-Arnesen.
I følge en rapport som Telenor fikk utarbeidet i 2016 stod IKT-næringen for halvparten av norsk produktivitetsvekst i tidsrommet 2006 – 2013. En satsing på IKT-kompetanse er derfor en god investering for hele samfunnet.
– Abelia har lenge ønsket flere IKT-studieplasser på universiteter og høyskoler, men det er også viktig å bygge opp kompetanse innen IKT og media på videregående nivå som både kan kvalifisere direkte til jobb, og for videre studier i fagskoler, høyskoler og universiteter, sier Beyer-Arnesen.
Han mener den nye strukturen med eget utdanningsprogram for IKT og medieproduksjon er helt nødvendig for å kunne gi faglig fordypning.
– Det er avgjørende at fagene er oppdatert i henhold til den teknologiske utviklingen og kompetansebehovene i bransjen, og at slike oppdateringer gjøres hyppig. Abelias medlemsbedrifter stiller selvsagt sin fagkompetanse til disposisjon i dette arbeidet, sier Beyer-Arnesen.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.