Trafikkskolene opplever daglig problemer fordi trafikkskolenes egenart og særegne behov kun delvis er hensyntatt i utformingen av covid-19-forskriften. Føreropplæringen består av både en-til-en opplæring og av en-til-mange opplæring. Gjeldende forskrift dekker kun en-til-en opplæring. Det har før til at skolene i perioder ikke har hatt anledning til å gjennomføre sentrale deler av opplæringen, som igjen har hindret elevene i å gå opp til førerprøven.
Abelia har erfaring med at offentlige myndigheter er avhengig av at det står en samlet bransje bak dersom det skal foretas endring i rammebetingelsene. I midten av mai fikk derfor Abelia og NHO med Norges Trafikkskoleforbund, Trafikkforum og NAF Øvringsbaner på et felles initiativ med forslag til endring av covid-19 forskriften. Forslaget ble oversendt til Samferdselsdepartementet, som anbefalte en endring og sendte saken videre til Helse- og Omsorgsdepartementet. I samråd med Helsedirektoratet og FHI har Helse- og Omsorgsdepartementet nå vedtatt en endring i covid-19 forskriften med virkning fra 7. juni.
Endringen gjør det mulig for kjøreskolene å gjennomføre en-til-mange opplæring også i områder som er plassert under "Kapittel 5B. Forsterkede smitteverntiltak i enkelte kommuner – høyt tiltaksnivå" under covid-19 forskriften.
- Abelia er godt fornøyd med at vi har klart å samle bransjen om et felles initiativ ovenfor offentlige myndigheter. Dette har vært en viktig forutsetning for å oppnå gjennomslag i denne saken. NHO og Abelia er også åpne for å bidra med en samordning av bransjen for å sikre gode rammebetingelsen for trafikkskolene i tiden framover, sier fagsjef for utdanningspolitikk i Abelia, Knut Erik Beyer-Arnesen.