- Flere studieplasser innen IKT- har vært en av Abelias viktigste politiske saker de siste årene, så dette er vi svært fornøyd med, sier den næringspolitisk direktøren.
Kunnskapsdepartementet avslørte i dag fordelingen av de nye studieplassene som ble lagt inn i revidert nasjonalbudsjett i forrige måned.
214 studieplasser går til en satsing på realfag og teknologi, 170 plasser går til helsefag, 30 til rettsvitenskap og 105 til strategiske studieplasser. Av de 214 plassene til teknologi og realfag går flest til NTNU som får 50, mens Universitetet i Bergen får 30 nye plasser.
- Politikerne er i ferd med å gjøre ordene om omstilling til handling, og en god rekrutteringsstrategi er en riktig start. Nå kan vi rekruttere flere kloke hoder som vil være viktige for omstillingen Norge står overfor. IKT-fagene er særlig viktige fordi teknologi muliggjør nødvendig innovasjon og fornying på alle samfunnsområder, sier Widerøe Wibe.
Rektorene må ta ansvar
I fordelingen fra departementet bevilges studieplassene innenfor fire tematiske områder. Det er opp til institusjonene selv å prioritere fordelingen på fag og grad. Abelia mener rektorene nå må bruke de tildelte studieplassene på IKT-studier.
- Flere rektorer deler Abelias bekymring om kompetansemangel på IKT, og nå har de en mulighet til å gjøre noe med dette. Søkertallene fra Samordna opptak for 2015/2016 viser en klar økning av søkere til IKT, så vi det er ingen mangel på gode kandidater, sier Widerøe Wibe.
Fortsett prioriteringen
Stortinget har det siste året debattert både digital læring og IKT-kompetanse flere ganger, og Abelia har jevnlig trukket frem en rapport fra Damvad og Samfunnsøkonomisk analyse som viser at Norge styrer mot en kritisk kompetansemangel innen IKT. I "beste" fall vil én av fire IKT-stillinger stå ubesatt i 2030.
- Abelia er veldig fornøyd med 214 nye omstillingsagenter, men regjeringen kan ikke stoppe der. EUs Digitale Agenda slår fast at 50 prosent av produktivitetsveksten kommer fra bruk av IKT, og nylige rapporter fra både Sverige og Norge bekrefter denne tendensen. Vi ønsker derfor en 50 prosent økning av kapasiteten på IKT-fag innen 2019. Først da kan vi møte det store kompetansebehovet, sier Widerøe Wibe.
Se pressemeldingen fra kunnskapsdepartementet og fordelingen av studieplassene her.