Fjellevettreglene - Rules of Engagement - er utarbeidet av StartupLab i samarbeid med en rekke etablerte bedrifter og aktører, herunder Telenor og Abelia.
Det er seks enkle regler best beskrevet som sunn fornuft om slike samarbeid, som alle kan sette seg inn i raskt, slik at begge parter tenker i gjennom hvordan de skal styre forventninger og unngå interessekonflikter underveis i et samarbeid. Reglene blir lansert på Corporate Innovation Day 2017 den 27. september.
Økende innovasjonskrav
- Innovasjonskravet til norske selskaper øker og aldri har det vært viktigere å skape kultur og arenaer for godt samspill mellom gründere og det etablerte næringslivet. Samtidig trenger gründerne et aktivt norsk næringsliv for å lykkes internasjonalt, sier partner Per Einar Dybvik i StartupLab.
En av innlederne onsdag 27. september er Bjørn Ivar Moen, leder for mobil i Telenor. Han forteller at Telenor gir full støtte til å bruke Startup Labs retningslinjer.
- Både Telenor og andre store bedrifter vil ha nytte av dette for å profesjonalisere kontakt med gründere internt, samtidig som oppstartsbedrifter kan utvikle seg raskere enn om de hadde gjort alt på egenhånd, sier Moen.
Vinn-vinn
- Forhåpentligvis vil dette bidra til at flere oppstartsbedrifter tar spranget, og tar kontakt med større etablerte bedrifter for samarbeid. Utgangspunkt for dialog må være at begge parter vinner på et eventuelt samarbeid.
Moen understreker at samarbeid med oppstartsbedrifter gir Telenor mer kraft til å drive innovasjon, fordi små selskaper ofte innoverer raskere.
- Samarbeid kan skje i alle ledd, både på produkt og prosess eller på områder som ligger litt utenfor det Telenor vanligvis driver med.
Samarbeid ikke alltid uproblematisk
Det globale konkurransebildet blir stadig større og mer komplekst, og dette krever stadig mer innovasjon og nytenkning. Moen trekker frem nylige samarbeid med oppstartsbedriftene Boost AI og FilmGrail som har bidratt til gode resultater for begge parter.
- Det er viktig å erkjenne at samarbeid ikke alltid er uproblematisk, fordi store og små bedrifter er svært forskjellige. Det er viktig at begge parter er klar over utfordringene slik at det skapes et åpent og bevisst forhold. Det hviler et særlig stort ansvar på de store bedriftene som har flere ressurser. Her kan Rules of Engagement komme godt med, og skape et trygt grunnlag for flere vellykkede samarbeid, sier Moen.
– Selv om det skulle oppstå krevende situasjoner må ikke oppstartsbedriftene kvie seg for samarbeid. Da fjerner vi oss fra en veldig sterk kraft som vil være viktig i omstillingen av Norge. Vi må samtidig erkjenne at ingen selskaper er ufeilbarlige, og at dette er en læringsprosess både for store og små selskaper.
Her finner du program og påmelding for Corporate Innovation Day 2017. (Medlemmer i Abelia får 1.000,- i rabatt)