Glem teknologiske quick fixes. Bli med i jakten på det nye gullet!

Publisert

Under Corporate Innovation Day dykker vi ned i de reelle endringene - og hvordan de berører deg. Se programmet her!

Apple, Facebook, AirBnb, Uber og Tesla. Disse fem selskapene har i løpet av få år snudd hvert sitt marked på hodet.

Nye bølger av teknologier som kunstig intelligens, virtuell virkelighet, tingenes internett og blockchain vil sørge for at nye næringer står i kø det nærmeste tiåret. Hvert år arrangeres det tusenvis av konferanser om teknologi og de siste nye trendene.

På Corporate Innovation Day dukker vi i stedet ned for å gi deg praktisk innsikt i hvordan digitalisering og teknologi snur opp ned på eksisterende forretningsmodeller  - og hva du kan gjøre for å bli vinneren i den neste bølgen:

- De kraftige endringene vi ser rundt oss gjør det lett å kaste seg på det siste nye og omfavne teknologiske "quick-fixes", når det som skjer reelt sett stikker mye dypere. Under Corporate Innovation Day ønsker vi å samle de som vil utnytte digitaliseringen til å løfte sin virksomhet opp på ett nytt nivå, sier prosjektleder for Corporate Innovation Day, Ole-Harald Nafstad i Abelia.

Dette vil du lære!

Programmet er derfor lagt opp med utgangspunkt i at du skal få nye tanker om:

  1. Design-tenkning: Innarbeidede vaner og rutiner kan raskt bli etablerte bedrifters verste fiender. Design-tenkningsguru Nir Eyal vil gi deg innblikk i hvordan du kan bryter ut av  mønsteret for å skape engasjerende og vanedannende produkter!
  2. Nye organisasjonsmodeller: Digitale plattformer og eksponentiell utvikling av en rekke nye teknologier, gjør det nå mulig å bygge organisasjoner på helt nye måter. Singularity University-ambassadør, forfatter og futurist Yuri Van Geest har studert noen av verdens nye ledende organisasjoner, som AirBnB, Uber, Google og Github for å finne fellestrekkene de nye selskapene bygger på. Hans svar er at det i dag er mulig å skalere - ikke bare teknologi - men også organisasjoner. Konsekvensen er organisasjoner som gjerne er 10 ganger så effektive som de ledende virksomhetene i det industrielle paradigmet.
  3. Nye koblinger: Fellestrekket ved svært mange av de nye suksessmodellene er at de går på kryss og tvers av eksisterende bransjeskiller. De nye, smarte løsningene bygges i koblinger mellom bedrifter, gründere, forskere og på tvers av tradisjonelle bransjeskiller. Under konferansen vil Startuplab kjøre konseptet Meet Corporates, der de kobler etablerte virksomheter med lovende gründere.
  4. Nye arenaer: Plattformtankegangen åpner også for nye måter å drive innovasjon på. Ferske eksempler på slike arenaer er Toppindustrisenteret og Telenors satsing på åpen innovasjon i tingenes internett. Begge disse vil bli presentert på konferansen.

Se programmet og meld deg på her!

- Dagens ledere er nødt til å heve blikket og forstå hvilke oppgave de reelt sett løser for kundene. Finner de det riktige svaret og greier å koble seg opp med riktige samarbeidspartnere er viktige deler av jobben gjort, argumenterer Daniel Ras-Vidal i Foreningen for Innovasjonsselskaper (FIN) - som organiserer noen av Norges fremste koblingsarenaer. 

Han lover at deltagerne på Corporate Innovation Day vil bli introdusert for verktøyene som trengs - og eksemplene som viser - hva som skal til for å lykkes.

- Konferansens suksess måles i at deltagerne sitter igjen med ny innsikt i hvordan de kan skape fremtidens suksesser, og at vi lykkes med å skape nye koblinger i norsk næringsliv, fastslår Ras-Vidal.

Han kan melde at en rekke av Norges ledende selskaper som Telenor, DNB, Schibsted, Hafslund, Lyse, Møllergruppen, Storebrand, Microsoft, Handelshøyskolen BI og mange flere allerede står på deltagerlisten.

Følger opp omstillingsbarometeret

Konferansen er også et direkte svar på utfordringene Abelia har påvist i sitt nye omstillingsbarometer.

Rapporten påpekte at Norge er en sinke på omstilling og at det er vanskelig for gründere å vokse.

– Ingen av de 40 største selskapene på børsen er startet de siste årene. Det er få som har blitt rike av å være teknologigründere i Norge. Dét er et uttrykk for manglende kraft i norsk omstilling, påpekte Abelia-sjef Håkon Haugli i forbindelse med barometeret.

Se programmet og meld deg på her!

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt