Renere produksjon gir grønn, global konkurransekraft
Vi må være i front og omfavne de mulighetene autonomi, robotisering, smart data og andre teknologier gir. Teknologiene har et betydelig grønt potensial, skriver Hege Skryseth i denne kommentaren.
Vi må være i front og omfavne de mulighetene autonomi, robotisering, smart data og andre teknologier gir. Teknologiene har et betydelig grønt potensial, skriver Hege Skryseth i denne kommentaren.
I forslaget til nasjonal transportplan signaliserte Kystverket behovet for et fullskala-testområde for autonom skipsteknologi, en teknologi innen et område hvor Norge har stolte tradisjoner og verdensledende posisjoner.
Forrige uke, bare åtte måneder senere, ble åpningen av Trondhjemsfjorden som område for testing av autonom skipsteknologi markert, og denne uken ble også «Norsk Forum for Autonome Skip» etablert.
Det ligger et betydelig potensial for en mer bærekraftig skipsfart ved anvendelse av autonome teknologier.
Robotisering er et mye omtalt tema, og i dag innbefatter dette både hardware og software som automatiserer oppgaver ved hjelp av programmering og maskinlæring. Maskinene blir stadig mer avanserte og kan i dag utføre langt flere oppgaver enn tradisjonelle industrielle oppgaver.
Mange frykter at det blir færre jobber for mennesker som følge av robotenes inntog. En slik frykt er heldigvis blandet.
Historien har gjennom en rekke eksempler vist at teknologiske fremskritt bidrar til effektivisering og en bedre ressursutnyttelse av naturressurser og ikke minst menneskets kompetanse og kapasitet.
Robotisering sikrer også at oppgaver kan utføres mer presist gjentatte ganger, og at vi mennesker kan bruke erfaringsdataene til å effektivisere produksjonen ytterligere. Det vil fjerne noen jobber, men samtidig skape nye.
EUs forskningsprosjekt «NEXT» påviste at smartere produksjon ved bruk av blant annet automatisering og robotisering ga mer effektiv og bedre utnyttelse av produksjon, og at produksjonen ble både renere og grønnere.
Hege Skryseth
Administrerende direktør i Kongsberg Digital som er den digitale satsingen til Kongsberg Gruppen. Skryseth er utdannet ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole, Handelshøyskolen BI og Norges Handelshøyskole, og vært administrerende direktør i Geodata og Microsoft Norge. Hun er nestleder i Abelias styre.
Flere av resultatene er allerede tatt inn og benyttet av større industrielle produksjonslokomotiver som Siemens, Fiat og Bosch.
Robottetthet måler hvor mange roboter som anvendes i industrien. I dag er Norge på 24. plass, med Sør-Korea på topp.
Tyskland, Japan, USA, Sør-Korea og Kina, alle land vi både har tette handelsbånd til og konkurrerer med, står for ca. to-tredjedeler av kjøpet av nye industriroboter.
At vår robottetthet er lav, skyldes til en viss grad at norsk industri er mer spesialisert, mens andre «robotland» har masseindustri og bilindustri som trekker opp. Men det er en sannhet med modifikasjoner – Danmark, et land uten betydelig masseindustri og bilindustri, er foran Norge på listen.
Én ting som er sikkert, er at dersom vi ikke er fremoverlent på disse teknologiene, blir vi stående på perrongen når toget er på vei til å forlate stasjonen.
Vi har i dag verdensledende miljøer innen forskning og anvendelse på dette, for eksempel på Raufoss, i Eyde-klyngen og i Trondheim. Men den store bredden av norsk industri, som i all hovedsak består av små og mellomstore bedrifter, må få bedre tilgang til kunnskapen og kompetansen. Det vil kunne medføre betydelige løft og muligheter.
Suksessformelen er et tett samarbeid mellom forskning og industri, offensive myndigheter som legger til rette for anvendelse og testing i fullskala og effektiv deling av erfaringene.
(Kommentaren er tidligere publisert i Aftenposten)
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.