Abelialederen: Stig Skjøstad
Administrerende direktør Stig Skjøstad i Norges Automobil-Forbund. Foto: NAF.
– Hvis jeg var statsminister for én dag, ville jeg besluttet storstilt opprustning av norske riks -og fylkesveier.
Administrerende direktør Stig Skjøstad i Norges Automobil-Forbund. Foto: NAF.
– Hvis jeg var statsminister for én dag, ville jeg besluttet storstilt opprustning av norske riks -og fylkesveier.
Stilling: Administrerende direktør i Norges Automobil-Forbund.
Utdannelse: Hærens Krigsskole, Mastergrad fra University of Hertfordshire.
Tidligere erfaring: Yrkesoffiser i Hæren, Change manager og HR-direktør i Telenor Broadcast, organisasjonsdirektør i Bertel O. Steen, daglig leder for forhandler i Bertel O. Steen, direktør for strategi og forretningsutvikling i 1881-konsernet, HR-direktør i Logica Norge.
Det sier administrerende direktør Stig Skjøstad i Norges Automobil-Forbund (NAF), og det burde kanskje ikke komme overaskende på noen. Skjøstad har siden 2011 vært en tydelig talsperson for hvilken rolle veier og infrastruktur spiller for verdiskapingen i Norge.
– NAF er Nordens største medlems- og interesseorganisasjon med en halv million medlemmer. Vi ivaretar medlemmenes behov som trafikant og leverer tjenester, produkter og rådgivning innenfor medlemmenes hverdagsreise. Vi driver betydelig påvirkningsarbeid som interesseorganisasjon for norske trafikanter, og har nær 400 ansatte med hovedkontor i Oslo og ca. 90 lokasjoner over hele Norge. NAF har 2500 frivillige organisert i 70 lokalavdelinger over det ganske land som jobber aktivt lokalt med trafikksikkerhet og samferdsel.
– Gi kollegaer ansvarsglede gjennom tydelig retning, bred involvering og flytte beslutningene ut i organisasjonen nær kunde/medlemsbehovet. Sikre drift og kontinuerlig jobbe med utvikling basert på kunde/medlemsbehovet.
– Flatere strukturer der man flytter ansvaret ut til de som utvikler og drifter produkter og tjenester. Større grad av tverrfaglig ledelse av komplementære team som ivaretar kundebehovet knyttet til både drift og utvikling av tjenesten/produktet. Det vil bli mer ledelse i usikkerhet, der nøkkelen ligger i å utvikle en tilpasningsdyktig organisasjon som raskt kan tilpasse seg behov og muligheter i markedet. Man må bli tydelig på retning, og gi medarbeidere frihet til å ta egne beslutninger innenfor rammer.
– Utviklingsreisen NAF er på er en flott reise med en flott organisasjon som har besluttet nytt formål og gått fra å være en driftsorganisasjon til å utvikle seg til å ta rollen som en digitalisert produkt og tjenesteleverandør.
Favorittapp? NAF Bilen min.
Favorittbok? NAF Veibok. :-)
Favorittforbilde? Midtnattsol over indre Troms.
Favorittoppgave i jobben din? Privilegiet å få jobbe sammen med flinke kollegaer.
Favoritthobby? Elgjakt og turer i fjellet.
– Tradisjonelle kompetansehevingstiltak. I tillegg er kompetansevridning er høyaktuelt tema i transformasjonen fra å være en driftsorganisasjon til å levere digitale produkter og tjenester.
– Norge er inne i den største transportrevolusjon siden vi gikk fra hest og kjerre til bil. Nye eierformer for bil, krav til nye transportløsninger som følge av urbanisering, inntoget av ny teknologi og ambisiøse miljømål krever en organisasjon viser vei i dette arbeidet. Vårt bidrag til samfunnet er å gi politikerne råd som ivaretar enkeltmennesket behov i sine hverdagsreiser og samtidig tilby relevante produkter og tjenester som trygger folks behov for mobilitet i hverdagen.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.