Karin Monsen
Stilling: Consulting Manager EMEA i DNV GL Digital Solutions
Utdannelse: Bachelor of international Marketing
Tidligere erfaring: Bred erfaring innenfor konsulentvirksomhet i flere sektorer og innenfor et bredt spekter av fagfelt, de siste 15 årene som leder på ulike nivåer.
Det sier Karin Stensmyren Monsen i DNV GL som også er styremedlem i Abelia.
Hva gjør din bedrift?
– DNV GLs mål er å sikre liv, verdier og miljøet. Drevet fram av dette målet gjør DNV GL det mulig for andre selskaper å forbedre sikkerheten og bærekraftigheten i deres virksomheter. Vi leverer klassifikasjon og teknisk pålitelighetsanalyse sammen med programvare og uavhengig ekspertrådgivning til maritim sektor, til olje- og gasssektoren, og til energibedrifter. Vi leverer også sertifiseringstjenester til kunder innen en lang rekke industrisektorer. DNV GL opererer i mer enn 100 land, hvor våre fagfolk jobber dedikert for å hjelpe kunder med å gjøre verden tryggere, smartere og grønnere.
Hva er din ledelsesfilosofi?
– Jeg tror på drivkraften og motivasjonen som ligger i enkeltmennesker og i team. Jeg ser det som min oppgave å tilrettelegge og utfordre, gi folk muligheter og ansvar – og de vil vokse med oppgavene. Jeg streber konstant etter forbedringer og forenkling, er tydelig og uttalt i min lederstil, men ydmyk for vår samlede kunnskap og er opptatt av å forvalte denne.
Hvordan tror du ledelse vil endre seg fremover?
– Jeg tror ledelse i stadig større grad vil innebære å stille de riktige spørsmålene, utfordre og fremme et klima for innovasjon, samt å prioritere ressurser og aktiviteter. Tradisjonell linjeledelse vil ikke være det eneste rette i fremtiden, men styring mot klare mål og frihet til å nå målene innenfor klare rammer. Så vet vi jo at digitaliseringen vil endre alle virksomheter og hvordan de opererer, med dette vil også ledelse og kravene til fremtidens ledere endres.
Kan du gi noen eksempler på når du har lykkes? Og har du gjort noen feilsteg du har lært mye av?
– Jeg trives godt med å jobbe med endringer og forbedringsprosjekter. Å snu virksomheter til positive tall og solid drift er det jeg har lykkes mest med. Mine feilsteg har vel, som for så mange andre, vært de gangene jeg ikke har satt meg tilstrekkelig inn i situasjoner, og tatt beslutninger på begrenset eller gal informasjon. Erfaring hjelper til å forstå når man må stille flere spørsmål og når man har tilstrekkelig informasjon til å ta beslutninger.
Hvordan jobber du/dere med kompetanseutvikling i din bedrift?
Fire kjappe
Favorittapp? Snapchat
Favorittbok? Tja...den var ikke lett....har nok mange, men jeg likte godt den franske trilogien av Katherine Pancol om Josephine og Iris.
Favorittoppgave i jobben din? Å møte kunder som utfordrer, og som senere blir fornøyde med leveransen fra oss.
Favoritthobby? Aktiviteter generelt og spesielt de foregår i fjellet sommer som vinter, med ski (alpint, rando eller langrenn), fjellsko eller joggesko, og aller helst med familie og/eller venner. Er ultrasosial og trives best i selskap med andre.
– Vi jobber med kompetanseutvikling etter filosofien 70/20/10 der 70 prosent læres ved å delta i prosjekter og jobbe sammen med kollegaer, 20 prosent læres gjennom kunnskapsdeling og mentoring etc., og 10 prosent læres gjennom kursing, litteratur etc. I praksis opererer vi med stor grad av samhandling der alle ansatte raskt utfordres i reelle prosjekter og utfordres sammen med kollegaer.
Hva gjør din bedrift som gjør Norge bedre?
– Selve formålet til DNV GL er å jobbe for et bedre Norge. I praksis jobber vi med bærekraft og sikkerhet hos våre kunder hver eneste dag og i de største industriene, og har gjort det i over 150 år. De siste årene har DNV GL jobbet med aktørene innen fiskeoppdrett og havfiske for å sikre en bærekraftig havnæring.
Hva er det første du ville gjort hvis du var statsminister for en dag?
Den jobben er jeg glad jeg slipper å ha!