Tonje Sandberg, Accenture
- Det å være med på å gjøre våre kunder i stand til å levere de beste resultater og skape god samfunnsnytte, ja det får meg opp hver morgen.
- Det å være med på å gjøre våre kunder i stand til å levere de beste resultater og skape god samfunnsnytte, ja det får meg opp hver morgen.
Accenture er et ledende globalt konsulentselskap som leverer tjenester innen strategi, rådgivning, digitalisering, teknologi og outsourcing. Med rundt 1100 ansatte i Norge og totalt 373,000 ansatte i mer enn 120 land, driver Accenture innovasjon for en forenklet hverdag.
Muligheter er et ord jeg liker, og det er det vi skal fokusere på i Accenture. Som leder har jeg et optimistisk syn på livet, og ser på utfordringer som noe som gjør oss i stand til å tenke annerledes og nytt. Jeg er kjent for å være handlingsorientert og peke retning. Ellers er jeg opptatt av å ha to ører og en munn, samtidig som jeg er tydelig til de som er rundt meg. Den kombinasjonen pleier å fungerer godt.
Som leder er jeg også tydelig på våre kjerneverdier. Det å være med på å gjøre våre kunder i stand til å levere de beste resultater og skape god samfunnsnytte, ja det får meg opp hver morgen. Verdiskaping for våre kunder vil alltid være fokus nummer én. At kundene opplever at vi forstår deres behov er en forutsetning for at Accenture skal lykkes godt også i fremtiden.
De gangene jeg er stolt av å lykkes er når jeg ser at vi gjør en forskjell. At vi skaper verdier og er fremtidsrettet. Da vi skulle bygge Accentures helseteam i Norden kom entreprenøren i meg fram, og med stor suksess har vi vært med på å levere Helsenorge.no, ERP i helsesørøst og Kjernejournal. En av legene på St.Olavs hospital sier at Kjernejournal er den post-it lappen han alltid har ønsket at alle pasienter hadde klistret i pannen. Vi vet om tilfeller allerede der kjernejournalen har vært med å redde liv. Det føles meningsfullt når vi ser at Accenture bidrar til å forbedre kvaliteten på landets helsetjenester.
I løpet av mine 25 år i Accenture har jeg opplevd at jeg helhjertet og med de beste intensjoner har gitt gode råd som ikke kunden har lyttet til. Årsaken til dette kan være kompleks, men heldigvis har vi gjennom god dialog med kunden som regel likevel klart å finne gode løsninger.
Dersom jeg må velge ett forbilde så blir det faren min. Han gjorde stort inntrykk på meg som ung kvinne, og spesielt tidlig i karrieren min. Han ledet familiebedriften og lot meg tidlig være med på å ta viktige beslutninger om driften. Senere har jeg også sett opp til sterke rollemodeller både lokalt og globalt i Accenture. Lars Henriksen som ledet Accenture da jeg startet i 1991, og senere Steve Rohleder som ledet området for «Offentlig sektor og Helse» globalt i Accenture er to av dem.
Ellers vil jeg si at mannen min er et forbilde når det gjelder likestilling. Gjennom hver våre karrierer har vi støttet hverandre når vi har tatt på oss nye oppgaver og forfulgt våre ambisjoner. Samtidig har vi stått side om side i alle familielivets forpliktelser og oppgaver.