Når ansatte vil ha klar beskjed
Det viktigste når man tar lederoppgaver i andre land er å være ydmyk og ikke ta for gitt at alt fungerer som i Norge.
Det viktigste når man tar lederoppgaver i andre land er å være ydmyk og ikke ta for gitt at alt fungerer som i Norge.
Det sier Are Torstensen i DNV GL som har 20 års fartstid i en global organisasjon. 27. september kommer han på frokostmøte hos Abelia og Handelshøyskolen BI for å snakke om hvordan ledere skal forholde seg til flere kulturer.
- Jeg har vært linjeleder både i Norge og i Singapore, og har i tillegg vært nettverksleder for globale nettverk. Som regionalsjef i DNV GL ledet jeg en enhet bestående av rundt 30 nasjonaliteter med forskjellige kulturer.
- En god leder må være fremsynt, lyttende og tilgjengelig. Hun eller han må både kunne sitt marked og faget. En god leder har dessuten tillit til sine ansatte og kan kunsten å delegere.
- Når man flytter ut til en ny lokasjon, må man være oppmerksom på at ikke alle «lokale» vil investere i deg. De regner gjerne med at du kommer til å være der kun noen få år. Man må også være oppmerksom på lokale skikker og forventninger til oppførsel. Det viktigste er å være ydmyk og ikke ta for gitt at alt fungerer som i Norge. Man må være villig til å spørre. En leder som viser at hun eller han er interessert i å lære lokale skikker, får straks mye mer spillerom og aksept for å gjøre feil, noe alle jo gjør.
- Det betyr at mange ansatte har en annen forventning til hva ledelse er. I Norge forventer vi at ansatte er «autonome» og kan jobbe for seg selv, mens ansatte med annen kulturell bakgrunn avventer beskjed. Det er viktig å tydeliggjøre forventningene til utenlandske medarbeidere når de er i Norge, slik at de jobber under "norske verdier". Samtidig må de hjelpes til å forstå hvordan de kan yte med disse verdiene. Eksempelvis forventer vi at menn kan jobbe likeverdig med kvinner. Fungerer ikke det, blir det vanskelig å forbli i en norsk organisasjon.
- Globaliseringen gjør at man må være tydeligere i forventningene – ikke bare til ytelse, men også til oppførsel og kultur. Kommunikasjon blir ett stadig viktigere tema. Der man tidligere tok kurs i harde tekniske temaer, er det nå mye mere fokus på "soft skills". Digitaliseringen vil i enda større grad synliggjøre behovet for medarbeidere som kan jobbe selvstendig, og som er tilgjengelig til enhver tid.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.