Når ansatte vil ha klar beskjed

Publisert

Portrett av Are Torstensen.

Det viktigste når man tar lederoppgaver i andre land er å være ydmyk og ikke ta for gitt at alt fungerer som i Norge.

Det sier Are Torstensen i DNV GL som har 20 års fartstid i en global organisasjon. 27. september kommer han på frokostmøte hos Abelia og Handelshøyskolen BI for å snakke om hvordan ledere skal forholde seg til flere kulturer.  

Hva er din internasjonale lederbakgrunn?

- Jeg har vært linjeleder både i Norge og i Singapore, og har i tillegg vært nettverksleder for globale nettverk. Som regionalsjef i DNV GL ledet jeg en enhet bestående av rundt 30 nasjonaliteter med forskjellige kulturer.

Hvordan vil du beskrive en god leder?

- En god leder må være fremsynt, lyttende og tilgjengelig. Hun eller han må både kunne sitt marked og faget. En god leder har dessuten tillit til sine ansatte og kan kunsten å delegere.

Hva bør norske ledere som tar lederoppgaver i andre land være forberedt på?

- Når man flytter ut til en ny lokasjon, må man være oppmerksom på at ikke alle «lokale» vil investere i deg. De regner gjerne med at du kommer til å være der kun noen få år. Man må også være oppmerksom på lokale skikker og forventninger til oppførsel. Det viktigste er å være ydmyk og ikke ta for gitt at alt fungerer som i Norge. Man må være villig til å spørre. En leder som viser at hun eller han er interessert i å lære lokale skikker, får straks mye mer spillerom og aksept for å gjøre feil, noe alle jo gjør.

Hvordan påvirkes norske lederjobber av mange ansatte fra andre land?

- Det betyr at mange ansatte har en annen forventning til hva ledelse er. I Norge forventer vi at ansatte er «autonome» og kan jobbe for seg selv, mens ansatte med annen kulturell bakgrunn avventer beskjed. Det er viktig å tydeliggjøre forventningene til utenlandske medarbeidere når de er i Norge, slik at de jobber under "norske verdier". Samtidig må de hjelpes til å forstå hvordan de kan yte med disse verdiene. Eksempelvis forventer vi at menn kan jobbe likeverdig med kvinner. Fungerer ikke det, blir det vanskelig å forbli i en norsk organisasjon.

Hvordan vil globalisering og digitalisering påvirke lederstilen fremover?

- Globaliseringen gjør at man må være tydeligere i forventningene – ikke bare til ytelse, men også til oppførsel og kultur. Kommunikasjon blir ett stadig viktigere tema. Der man tidligere tok kurs i harde tekniske temaer, er det nå mye mere fokus på "soft skills". Digitaliseringen vil i enda større grad synliggjøre behovet for medarbeidere som kan jobbe selvstendig, og som er tilgjengelig til enhver tid.

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt