Lisbet Rugtvedt, Nasjonalforeningen for Folkehelsen
- En leder skal ikke være en superhelt som er ekspert på alt.
- En leder skal ikke være en superhelt som er ekspert på alt.
En frivillig organisasjon som jobber med demens og hjerte- og karsykdommer gjennom forebygging, lokalt arbeid, politisk påvirkningsarbeid og støtte til forskning.
Ledelse handler om å få folk til å trekke sammen mot felles mål som er tydelige, motiverende og som gir noe å strekke seg etter. Det å definere mål og retning er ikke noe en gjør en gang for alle – det handler om å manøvrere i det skiftende landskapet organisasjonen befinner seg. Det er viktig at du som leder ikke blir fanget for mye i dag-til-dag håndtering, men rydder tid til å tenke langsiktig.
Resultater skapes i fellesskap. Som leder skal jeg ikke være en superhelt som er ekspert på alt, men passe på å ha folk rundt meg som tenker forskjellig og kan forskjellige ting. Etter at jeg satte meg på skolebenken for å ta en master i ledelse, har jeg blitt mer ydmyk overfor hvor komplekst det er å lede folk. Det er få standardoppskrifter å følge. Det viktigste er kanskje å finne fram til hvilke egenskaper og ressurser en selv innehar som er nyttige i lederrollen. Jeg har sans for hvordan dette oppsummeres i en bok jeg har på pensum: «Be yourself - more - with skill».
Som leder må du bidra til at folk føler seg trygge og verdsatt og har muligheter til å påvirke. Alle må føle seg sett og likeverdig behandlet. Hvis en bommer på dette, hjelper det lite med høy kompetanse og store mål. For mye detaljstyring er også noe som kan ødelegge mye. Folk må oppleve å bli vist tillit og å ha et handlingsrom som gjør at du kan ta det ansvaret du faktisk har, uansett på hvilket nivå i organisasjonen du jobber.
Det var helt klart et resultat av god laginnsats, men uansett veldig stas da Nasjonalforeningen for folkehelsen fikk TV-aksjonen i 2013 for å bidra til bedre hverdager for mennesker med demens. Den viktigste forutsetningen for at vi fikk til dette var at vi klarte prioritere og fokusere. Det kan være kontroversielt i en organisasjon med lange tradisjoner, mange hjertesaker og kjepphester. TV-aksjonen ga oss økonomiske muligheter til å trappe opp innsatsen og bli mer synlige. Jeg synes også vi har lykkes godt med å rekruttere høyt kompetente medarbeidere. Mange tenker kanskje at frivillig virksomhet handler mest om «å få folk med seg» til «å ta i et tak». Men riktig kompetanse er akkurat like viktig for oss som i resten av arbeidslivet, både i frivilligapparatet og hos ansatte.
Vi er gode til å skaffe oss inntekter, men jeg er misfornøyd med at jeg ikke har vunnet mer fram i arbeidet med å skaffe Nasjonalforeningen for folkehelsen offentlig støtte. Vi får svært lite offentlig støtte sammenliknet med andre organisasjoner. Politikere og offentlig forvaltning ser ikke alltid hvor mangfoldig organisasjonslivet er. Samtidig med at departementene har strammet opp sin bevilgningspraksis bevilges penger fra Stortinget uten like konkurransevilkår. Men vi har ikke tenkt å gi oss på dette.
Jeg hadde Kristin Halvorsen som sjef noen år og hun lærte jeg mye av, blant annet om betydningen av at lederen har personlig troverdighet og er flink med folk. Dessuten lærte hun meg mye om hvor viktig det er for ledere å bidra med godt humør, humor og optimisme. Uansett hvor travelt det var rundt Kristin, var det alltid plass til litt latter og tull. Det gir mye energi! Dessuten var hun god til å se det store bildet og ikke gå seg vill i detaljer.
Her finner du flere intervjuer i serien #Abelialederen
Ønsker du å motta vårt ukentlige nyhetsbrev? Registrer deg her.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.