Utviklet helseapp i rekordfart

Publisert

Lars Christian Dahle i Dignio.

Lars Christian Dahle i Dignio fortalte før koronakrisen inntraff hvilket potensial som ligger i tjenesten "Helseoppfølging over avstand".

Viste du at det finnes løsninger slik at koronasyke kan følges opp hjemmefra? Abeliamedlem og helsetech-selskapet Dignio har i rekordfart utviklet pasient-appen sin, til bruk for medisinsk avstandsoppfølging.

Dignio leverer systemermåleapparater og utstyr til bruk for medisinsk avstandsoppfølging.  Deres løsninger gjør at helsepersonell kan følge opp sine pasienter på en trygg måte, samtidig som pasientene opplever økt trygghet og mestring 

Den nye appen er en tilpasning av den avstandsoppfølgingen de allerede har hatt i lang tid, og oppdateringen var klar i Appstore sist mandag. Den vil også komme i Google Play for android-brukere.  

– Det har vært ganske hektisk jobbing i det siste. Man jobber gjennom helgen, det er bare å virkelig stå på nå. Det er virkelig en dugnadsånd, alle ansatte stiller opp og jobber, sier daglig leder i Dignio, Lars Dahle, i et intervju med Fredriksstad Blad.  

Avlaster sykehusene og følger opp hjemme 

Den nye appen er tilpasset situasjonen rundt virusspredningen, og målene er både å sikre en tett oppfølging av pasienter, og å holde dem utenfor helsevesenet dersom oppmøte eller innleggelse ikke er nødvendig. På denne måten bidrar Dignio til den nasjonale helsedugnaden ved å frigjøre nødvendig behandlingskapasitet. 

Selskapet jobber med tre ulike pasientgrupper. Pasienter i risikogrupper, som trenger tett oppfølging hjemmefra, for å unngå smittefare. Pasienter i isolasjon, der forverringer kan oppdages tidlig. Og innbyggere og helsepersonell i karantene. 

Kan skaleres etter behov 
Selskapet får både henvendelser fra kommuner, samtidig som de aktivt går ut til dem selv. Løsningen ved at man kan laste ned appen enkelt fra App Store, og etter hvert Google Play, gjør det mulig å skalere omfanget av bruk etter behovet i helsevesenet.  

Lurer du på noe?